Continental GP 5000
15.05.2022
Jesper Bechmann Olsen

Continental GP 5000

Grand Prix er efterhånden en klassikker, når der tales landevejsdæk, og i seneste 5000-udgave fra tyske Continental, er der også tale om et dæk, som mange efterhånden har stiftet bekendtskab med. Og ved Velomore, er dette dæk bestemt heller ikke længere et nybekendtskab. Men gør bestemt ikke dækket ringere – tværtimod.

Continental har skabt en ’compound’ benævnt BlackChili, og adskillige uafhængige test var vist, at de har ramt guldåren med denne gummiblanding i forhold til at kreere et dæk med lav rullemodstand. Det mærkes også i den virkelige verden, hvor dækket bare føles hurtigt. Den forholdsvis tykke slidbane giver rimelig mange kilometer i dækkene. Det er også bevist at alene tykkelsen på en slidbane har en stor præventiv effekt i forhold til punkteringer. Og med Vectran ’breakeren’ under slidbanen er Grand Prix 5000 faktisk et rigtig godt valg, når der gås efter lav rullemodstand kombineret med en fodholdsvist god punkteringsresistens.

Men skyerne gror ikke helt ind i himlen for tyskerne. Til alle tider har tyskernes akilleshæl været en umiddelbar større risiko for at blive ”skåret” i siderne. Og erfaringerne siger også, at det stadig kan være et issue for Continental GP 5000 udgaven. Retfærdigvis skal det siges, at Velomore under testperioden ikke oplevede sådanne uheld med testeksemplaret, så som det er med dæk, handler det ofte også om held. Brugere af Grand Prix 5000, og dem er der mange af, synes dog bare at være en anelse mere uheldige end gennemsnittet.

Men når det er sagt, så er der også dem, som er heldige. Og dem er der trods alt flest af, og kigger du rundt i et dansk cykelfelt, og endda det proffesionelle felt, er sandsynligheden for at støde på Continental GP 5000 ualmindelig stor. Og det er ikke uden grund. Continental har med Grand Prix 5000 skabt et dæk, som er rigtig godt til langt det meste. Lav vagt, lav rullemodstand, rigtig godt greb i al føre og god en punkteringsresistens, som er noget over middel, når der snakkes konkurrencedæk. Det er inden for denne verden en præstation, der er værd at tage hatten af for. 

Specifikationer

Dæk
Størrelser
Farver
Vægt
Målt bredde*
Pris
Info
Vurdering
Continental  Grand Prix 5000
23mm, 25mm, 28mm, 32mm
Sort, sort/cream skin, sort/transperant skin
220 gram (25mm)
25,43 (25mm)
kroner
www.continental-tires.com
5,5

* Målt bredde på en C17 fælg, men indvendig bredde på 17mm

Testen af dette dæk er del af en gruppetest. Læs derfor også om:

Pirelli P ZERO Race

Specialized S-Works Turbo Cotton

Veloflex Corsa Race