08.10.2024
https://velomore.dk/wp-content/uploads/2024/08/448247394_1004692921660478_4132501343240402392_n.jpg Henrik Lindberg

Følelsen af flow: E-MTB gør dig elektrisk

E-MTB’erne vinder frem i de danske skove, så vi tog en tur på sporene i Silkeborg for at opleve, hvad de elektriske cykler gør ved flow’et.

Timingen kunne ikke være bedre. Regnen silede ned, da jeg skulle debutere på e-MTB. Senere skulle dette vise sig at være en fordel, da min elektriske mountainbike gav mig et ekstra gear i den fugtige skovbund og bragte mig endnu længere ud i skoven. Udstyret skulle stå sin prøve under vanskelige forhold. Lidt styrtregn i Silkeborg holder ikke en e-MTB tilbage. Ej heller en udsendt reporter fra Velomore.

Alle sejl var sat til for at min jomfrutur skulle blive en succes. Det blev den heldigvis også. Sammen med et hold cykelentusiaster mødte jeg denne septemberdag op hos EMTB Silkeborg i Virklund. Her stod den på produktpræsentation fra Bosch eBike Systems, energifyldt networking blandt ligesindede og en indflyvning til dagens oplevelser af Martin Nørris fra EMTB Silkeborg.

Fokus på cykelglæde

Skovene i Silkeborg er et fantastisk godt sted at køre mountainbike. Oplevelsen bliver ikke ringere af at få elektrisk assistance af den nyeste Bosch-teknologi. Trenden med elcykler rammer flere og flere cykeltyper. For Martin Nørris fra EMTB Silkeborg er det derfor oplagt at tilbyde eMTB-oplevelser i søhøjlandet:

“Glæden ved at køre mountainbike får et ekstra boost, når det foregår på e-MTB. Jeg har valgt at fokusere på cykelglæde, socialt sammenhold og god energi hos mine gæster. De får hurtigt pulsen op ude i terrænet, overkommer mere på stejle stigninger, får ofte lyst til at køre lidt længere og afprøve endnu flere af deres færdigheder på cyklen”, lyder pointerne fra den erfarne tourguide.

Elcykler er generelt i fremgang i Danmark og transportformen er stigende. Der sælges årligt omkring 400.000 cykler herhjemme og 120.000 af disse er elcykler. De eldrevne cykler findes ikke kun på stenbroen, men også ude på landet og på de langstrakte cykelstier mellem byerne. Relativt hurtigt kan du tilbagelægge større afstande, bruge kroppen aktivt (i forhold til en bil) og nyde de skiftende naturscenerier.

Mange af os er sikkert også stødt på en e-MTB ude i skoven, hvor de kommer flyvende forbi på de stejleste stigninger. Synet kan muligvis udfordre fordommene, hvis man kører på en klassisk mountainbike uden nærmere hjælpemidler. Imidlertid forsvinder de spottende tanker som dug for solen, når man selv oplever samme magiske følelse; at få lidt ekstra kræfter i pedalerne, når der er mest brug for det i terrænet.

Den støt stigende interesse for e-MTB har fået producenterne til at udvikle avancerede mountainbikes. Her er alle komponenter som motor, displays, batterier og bremser nøje afstemt efter hinanden og med en tilknyttet app kan man justere kørslen med digitale funktioner, holde en bestemt kadence og evaluere sin kørsel med et hav af køredata.  

Langt på en opladning

Hvor langt kan man køre på en e-MTB? Det er det primære spørgsmål hos mange forhandlere rundt om i landet. Svaret er naturligvis individuelt i forhold til køretilstand, batteritype, cykelmodel og muligheden for at optimere elforbruget undervejs.

Læs også: Velomore tester Cannondale Motera e-MTB

Jeg afprøvede en Mondraker Crafty R med komplet Bosch eBike Systems og en vægt på omkring 25 kg. Den kunne snildt køre op mod 100 km i terræn på en opladning.

Nydelse med ydelse

En af de absolutte fordele ved e-MTB er nydelsen, altså følelsen af flow i hele sporet og under langt de fleste omstændigheder. Jeg lærte hurtigt at få styr på teknikken, så jeg kunne koncentrere mig om naturen, farten, fremdriften og bevidstheden om at der hele tiden var ekstra assistance, hvis benene skulle blive trætte på et senere tidspunkt og at jeg på dette tidspunkt ville have ekstra langt hjem til udgangspunkt.

Nogle sværger sikkert til udelukkende at bruge egen muskulatur for at komme frem på mountainbiken og den tankegang holder selvfølgelig stadig. En e-MTB kan imidlertid give en ekstra dimension og bruges som et godt alternativ til den klassiske mountainbike; måske til en ekstra tur i løbet af ugen eller til et længere forløb, hvor man har brug for at komme ekstra langt omkring i løbet af en dag eller på en miniferie.

SMART teknik 

Udbredelsen af e-MTB hænger uden tvivl sammen med avanceret teknologi. Vægten af de elektriske mountainbikes er generelt for nedadgående. Batterier, motorer, displays, bremsesystemer med ABS og apps med digitale informationer bliver stadigt mere avancerede som tiden går og alle enheder kan i dag arbejde nøje sammen, så kørslen løbende kan optimeres undervejs – og opladningen skulle gerne holde hele vejen.

Det kræver en gennemprøvet teknologi med høj kvalitet, pålidelighed og smarte funktioner at få optimalt udbytte af e-MTB-ture. Mange producenter vælger BOSCH eBike Systems til deres elektriske mountainbikes, der kan forsynes med eksempelvis ABS-bremser, displays med køretilstande, højtydende motorer og ekstra strøm med powerbanks.

Læs også: Ny e-MTB rekord i Davos Klosters

Bosch var netop værterne, for denne regnvåde tur på e-MTB i skovene omkring Silkeborg.