Danmarks Højeste Motionscykelløb
20.05.2022
https://velomore.dk/wp-content/uploads/2022/01/Velomore-logo_rund.png Nikolaj Hebsgaard

Motionsoptakt: Danmarks Højeste Motionscykelløb 2022

På Kristi Himmelfartsdag køres traditionen tro Danmarks Højeste Motionscykelløb i Skanderborg og Velomore er, traditionen tro, med til start.

At køre Danmarks Højeste Motionscykelløb på Kristi Himmelfartsdag har været en fast tradition lige siden vi hed Cykelmagasinet, og vi har været med i alle de år jeg har kørt på cykel. Danmarks Højeste er derfor det første motionscykelløb jeg prøvede kræfter med for lige knap 9 år siden, og måske derfor har det for mig en helt særlig plads.

For mig er løbet en motionsklassiker og et af de få løb, jeg bare skal køre hvert år. Og det fornemmer jeg at det også er for andre. Løbet byder på 5 forskellige distancer, der hovedsageligt kører ad samme veje. De to korte distancer er på henholdsvis 25 og 75 km, mens de tre lange fordeler sig på 105, 140 og 190 km. Der er dermed noget for ethvert temperament og kondition.

Jeg har prøvet kræfter med de tre lange distancer, som alle kan varmt anbefales. Sidste år kørte jeg for første gang 190 km ruten, der ikke er for sarte sjæle, men i år bliver det kun til en deltagelse på 105 km ruten.

Da vi er en gruppe af Velomoreskribenter som kører sammen, har vi måtte finde et kompromis der passer alles form – og her er 105 km ruten et perfekt valg. En overkommelig distance, hvor man får alle løbets fedeste stigninger, uden at det bliver for brutalt for de, som ikke har haft lige så meget tid til at træne som os andre.

105 Ruten
Største ruteændring de sidste 9 år som jeg kan huske, er at man har valgt at flytte start- og målområdet fra Højvangskolen ud til Fælleden, som er kulturhus, borgerservice og rådhus samlet i et. Det er med blandede følelser, da der var noget intimt, hyggeligt og velkendt over det gamle start- og målområde, men omvendt, var afslutningen på cykelstien en farlig affære og parkering kunne også være en udfordring.

Det nye start- og målområde er desværre mere sterilt i og med at det ligger i et nyanlagt område. Det er også stort. I de to år hvor Fælleden har været vært, har der desværre været regnvejr eller koldt og overskyet, hvilket har gjort at folk hurtigt har søgt tilbage til bilerne og givet en lidt tom oplevelse på det store areal. Til gengæld er der rigeligt med parkeringspladser og ordentlige toilet-forhold, så jeg forstår godt arrangørernes beslutning om at flytte løbet.

Det nye indløb er desuden blevet gjort markant mere sikkert og med den volumen af ryttere som Danmarks Højeste formår at trække til på de bedste år, er det et godt initiativ at komme væk fra cykelstien. Nu afsluttes der på en bred vej, hvor der er masser af plads.

Starten går ud ad samme vej som man slutter på. Herfra kører man i retning mod Oddervej og Ringkloster Sø, som man kører sydom ad Ringklostervej. På den lille landevej, i det rullende terræn syd for Skanderborg søerne, begynder spændingen i feltet altid at stige, for snart kommer dagens første udfordring: Tushøj/Golfbakken/Lyngvej (jeg har aldrig rigtigt lært hvad de lokale kalder den, men måske hedder den begge dele?).

Her mødte jeg mit Waterloo i mit allerførste Danmarks Højeste, så den bakke har jeg altid haft respekt for, om end vi sidenhen er blevet ret gode venner. På 105 km distancen er bakken af afgørende betydning. Her bliver de første får skilt fra bukkene ligesom der altid er nogen som er fristet til at bruge den som springbræt for et tidligt angreb. Nogle forsøger endda at få et forspring på de andre før bakken og forsøger at smutte fra feltet allerede ved golfbanen.

Danmarks tag
På toppen af Tushøj fortsætter man sydpå gennem det rullende landskab til dagens næste udfordring. Den lange opstigning til Danmarks tag, fra Tebstrup til Ejer Bavnehøj og Yding Skovhøj. På denne distance køres stigningen direkte fra Tebstrup til Yding Skovhøj, så man får den med et par plateauer undervejs. Er man kørt i forvejen, skal man holde kæden stram, for er der medvind kommer feltet hurtigt bagfra, eller potentielle angribere kan bruge bakken til at springe op til udbruddet.

Nedkørslen herfra er den hurtigste og længste i løbet, og man skal tænke sig godt om, før man vælger at sætte sig i supertuck på overrøret. Sidevind, modkørende trafik, huller i vejen eller sand i svinget kan være nogle af forhindringerne, og der er før sket alvorlige ulykker på nedkørslen i løbet.

I Yding er der endnu en ruteændring som er relativ ny. I stedet for at dreje til højre ud på hovedvejen, skal man nu igennem landsbyen og videre mod Voerladegård ad bagveje. Det skal man lige huske på, hvis man har kørt løbet mange år i træk.

Læs også: Beretning: BornFondo

Vi nærmer os nu det mere rullende terræn ved Salten Langsø, men inden da, skal Dansandbakken udenfor Addit forceres, ligesom det lange stræk på Silkeborgvej skal overvindes. Begge er steder hvor tempoet oftest forceres.

Efter den knap 3 km lange opstigning på Silkeborgvej, drejes der mod øst i Salten, ind igennem skoven langs Salten Langsø mod Gammel Ry og Boes. Det rullende terræn er perfekt afsæt til angrebsforsøg,, eller en organiseret jagt på eventuelle udbrydere. Efter Boes kommer man til rutens mest udsatte punkt: Ry.

SE OP!
Det er noget nært umuligt at lave cykelløb på disse kanter uden at møde infrastruktur der kan være til gene for løbet, eller hvor løbet kan være til gene for trafikken. Turen gennem Ry er et af disse steder. Vær derfor hensynsfuld og pas på dig selv og de andre deltagere, når jernbanespor og rundkørslerne forceres i den gamle by, før der køres mod Javngyde, Jeksen og Mesing. 

Det er i Javngyde rutens sidste regulære stigning kommer. Herfra stiger det jævnt når man kører over Jeksen og Mesing, tilbage mod mål i Skanderborg. Man skal dog lige hanke op i sig selv og de andre, når man kommer til rutens andede kritiske punkt: Lyskrydsene på Stillinglandevej. Det er fristende at smutte over for rødt, men dumt at gøre. Især hvis der er biler.

Det er da heller ikke unormalt at arrangørerne har det, der ligner observatører på de to steder, som noterer rygnumrene ned på de som råber ”chancen eller ambulancen” og kører over for rødt. Men lad være med det. Det er træls for de andre deltagere og endnu mere træls for arrangørerne, hvis deres løb får et dårligt ry ude i byen.

Herfra er det tilbage mod mål, hvor der venter et velfortjent måltid.

Kører man 140 eller 190 km, får man desuden fornøjelsen af bakkerne ved Solbjerg og Bjergvej. Sidst nævnte er nærmest grund nok til at køre 105 km…

Læs også: Løbsberetning: Helt blæst i Rundt om Rold

På 105 kilometer distancen logger man lige i underkanten af 1000 højdemeter og med passagen af Yding og Ejer, lever løbet op til sit navn som Danmarks Højeste Motionscykelløb.

Glæd dig til at læse hvordan det går Velomores udsendte og hils gerne på, hvis du møder os ude til løbet.

Er du endnu ikke tilmeldt, kan du nå at blive det her.