03.07.2025
https://velomore.dk/wp-content/uploads/2024/08/Hebsgaar_gravel_Roar-Paaske-Fotografi-2-2.jpg Nikolaj Hebsgaard

Sådan vil Uno-X vinde Tourens udbrud med dansk teknologi

Uno-X Mobility har tre målsætninger i årets Tour de France, og for at lykkes med dem alle sætter holdet sin lid til dansk teknologi.

Det skandinaviske storhold Uno-X Mobility rejser til Touren med tre klare ambitioner: En etapesejr, synlighed på alle etaper via udbrud og topresultater, samt kampen om løbets førertrøjer – særligt den prikkede bjergtrøje og den grønne pointtrøje, som må siges at være de mest realistiske.

For at indfri målene har Uno-X Mobility i samarbejde med sponsorer og samarbejdspartnere udviklet Project Breakaway – et performance-mæssigt manifest, der skal give holdets ryttere de bedste forudsætninger for at præstere ved hastigheder over 50 km/t, i sidevind, spurter og under ekstreme forhold i bjergene.

Rygraden i Project Breakaway er holdets danske samarbejdspartnere, anført af aeroeksperterne hos nordjyske FUSION. Sammen med CeramicSpeed og GripGrab står de tre danske performance-brands for at levere udstyr i absolut topklasse til Magnus Cort og holdkammeraterne – udstyr, der skal være med til at sikre holdets første etapesejr i Tour de France.

Dansk fart

Til Tour de France bliver Uno-X Mobility-rytterne udrustet med det nyudviklede Breakaway Suit fra FUSION. Dragten er skabt til at præstere ved høje hastigheder, samtidig med at den er åndbar og yder UV-beskyttelse, da både varme og potentielle solskoldninger kan reducere rytternes performance markant.

Til ærmerne er der benyttet et særligt materiale, som muliggør en ærmekonstruktion, der giver optimal aerodynamik over flere forskellige hastigheder. Mest bemærkelsesværdigt er dog, at lynlåsen er placeret på ryggen, og at alle sømme og syninger er strategisk placeret for at minimere luftmodstanden. Som supplement til dragten får Uno-X Mobility-rytterne nyudviklede Breakaway aerosokker.

Alternativet til Breakaway Suit bliver et opdateret Road Race Suit, som første gang så dagens lys til Liège-Bastogne-Liège i 7-Eleven farver. Modsat Breakaway Suit giver denne dragt en mere generel aerooptimering og gør det lettere for rytterne at træde af på naturens vegne undervejs. Den forventes derfor primært brugt af ryttere, som skal tilbringe størstedelen af etapen i feltet.

Til bjergene og på de ekstremt varme dage kan Uno-X Mobility-rytterne vælge Hot Condition Suit, der kombinerer aerodynamik med komfortabelt fit og optimeret afkøling. Bl.a. har dragten fået større mesh-panel forrest på torsoen, mens bukserne har fået et tyndere materiale. Alle dragterne fra FUSION er udviklet på baggrund af timevis af research og feedback i nordjydernes egen vindtunnel. Som man kan læse i Velomores sommernummer, er dragter et af de steder, hvor de største aerogevinster kan hentes før et Tour de France, da udviklingen af tøj er lettere og hurtigere end på cykler og hjul.

Som supplement til FUSIONs hurtige dragter får Uno-X Mobility-rytterne nye aerocovers til deres sko fra GripGrab, som kan bruges på alle etaper og på enkeltstarterne. Der er tale om “halve” overtræk, som placeres hen over skoenes boa-spænder – en detalje, der ligger Magnus Cort meget på sinde.

“Vi har frie sko på holdet, og det har jeg udnyttet til at få lavet nogle custom sko i fuld carbon. Det er aerodynamikken og vægten, der er interessant ved de her sko. Jeg ville have noget, hvor der ikke sidder spænder på siden og tager en smule vind,” fortæller Magnus Cort til Velomore i vores interview, som du kan læse i fuld længde i vores sommernummer.

Foruden de nyudviklede skoovertræk får rytterne også nye aerooptimerede handsker fra GripGrab.

Sidst men ikke mindst sørger CeramicSpeed for, at alt glider gnidningsfrit på de hurtige Ridley Noah Fast-cykler, som vi blandt andet tester i vores sommernummer. For at udnytte alle watt får Uno-X Mobility installeret de langtidsholdbare og friktionsløse UFO-kæder, mens headset og krankbokse også udrustes med danske keramiske kuglelejer.

På enkeltstarterne vil cyklerne desuden få den iøjnefaldende OSPW Aero ALPHA-bagskifter installeret. Alle CeramicSpeeds produkter er håndbyggede i Danmark og sikrer optimal udnyttelse af alle watt, der lægges ned i pedalerne.

Project Breakaway

Foruden de danske partnere sørger Ridley som nævnt for cyklerne, der udrustes med DT Swiss ARC 1100 DICUT-hjul, hvor rytterne får valget mellem tre forskellige fælghøjder: 55 mm til kuperede etaper, 65 mm til flade etaper og 38 mm til de hårde bjergetaper. Den flade enkeltstart vil blive kørt med 85 mm fælg og pladehjul bagtil.

På rytternes hoveder sidder Tucker III 2Vi fra Sweet Protection – den hjelm, der ifølge vindtunneltests er ultimativt hurtigst i Sweet Protections udvalg – mens rytterne har muligheden for at vælge Falconer og Redeemer på varmere og mere kuperede etaper.

Læs også: Jonas Vingegaard testet i nordjyske vindtunnel

Sidst men ikke mindst kan rytterne, der satser på udbrud, starte dagen med Maurtens Bicarb System. Den svenske hydrogel med bicarbonat forbedrer syre-basebalancen i musklerne og er velegnet til ryttere, der skal i udbrud eller satse på spurten. Svenskerne er Uno-X Mobilitys nutrition partner.

Med til årets Tour de France tager Uno-X Mobility Magnus Cort, Anders Halland Johannessen, Jonas Abrahamsen, Søren Wærenskjold, Andreas Leknessund, Markus Hoelgaard, Stian Fredheim og Tobias Halland Johannesen. De otte udvalgte ryttere er en del af Project Breakaway.

Læs også: Velomore tester FUSION TEMPO!

Vil du blive klogere på Uno-X Mobility, kan du læse vores interviews med Thor Hushovd og Magnus Cort, vores anmeldelse af Ridley Noah Fast 3 og vores profil af FUSION i Velomores sommernummer – magasinet kan også købes i butikker og kiosker.