Specialized lancerer nye Turbo dæk og billigere Roval Rapide
De populære Turbo dæk kommer i 3 nye versioner mens de hurtige Roval Rapide har fået et hak i prisen.
Specialized har relanceret deres serie af Turbo dæk i tre nye versioner: To tubeless udgaver S-Works 2BR og S-Sworks Turbo RapidAir 2BR til henholdsvis træning og konkurrence, samt et konventionelt dæk til slange S-Works Turbo. Alle tre dæk består af to separate gummiblandinger. Dækkenes midterstykke består af den mere effektive og punkteringsresistente nye Gripton T2 blanding, mens sidevæggene består af T5, som ifølge Specialized, giver bedre vejgreb i sving.
Dækkene er udviklet på Specializeds faciliteter i Tyskland, bl.a. med input fra Kasper Asgreen, hvor der er foretaget omfattende undersøgelser af de nye gummiblandinger. Bl.a. sker der et minimalt tab af energi når dækket deformerer mod asfalten, ligesom folk der elsker at nørde grafer og data, kan finde masser af data omkring dækkenes hysterese og dæmpningstab pr. afbøjningscyklus på Specializeds hjemmeside. Velomore har fået gennemgået dataen sammen med Specializeds Product Manager Oliver Kiesel og der er masser af spændende viden at dykke ned i.
De nye S-Works Turbo RapidAir 2BR kommer umiddelbart kun i 26 mm, mens de to andre modeller bl.a. også bliver tilgængelige i 24, 26, 28 og 30 mm. Begge tubeless dæk er kompatible med hookless fælge.
S-Works Turbo RapidAir 2BR
Størrelse: 700 x 26 mm
Pris: 720 kr
Formål: Løbsdage
Kompabilitet: Tubeless
Mere info: www.specialized.dk
S-Works Turbo 2BR
Størrelse: 700 x 26 mm, 28 mm og 30 mm.
Pris: 680 kr
Formål: Træning/helårsbrug
Kompabilitet: Tubeless
Mere info: www.specialized.dk
S-Works Turbo T2/T5
Størrelse: 700 x 24 mm, 26 mm, 28 mm og 30 mm.
Pris: 480 kr
Formål: Træning/helårsbrug
Kompabilitet: Dæk og slange
Mere info: www.specialized.dk
Roval Rapide CL II
Specialized har i samme omgang lanceret de nye Roval Rapide CL II, der er baseret på samme fælg som topmodellen Rapide CLX. Kombineret med et DT Swiss 350 nav reduceres prisen og gør dermed hjulene mere tilgængelige. Prisskiltet er dog stadig deropad med lige knap 14.000 kr (1800 euro).
Mens de nye Turbo dæk er kompatible med hookles fælge som eksempelvis Zipp, bevarer Specialized den traditionelle krogede fælg, for at give rytterne det bredest mulige valg af dæk.
Læs også: WorldTourens mest vindende hjul får en overhaling
Hjulene kommer med 51 mm dyb forfælg, mens bagfælgen er 60 mm i dybden og sættet har en samlet vægt på 1590g. Med to års udvikling og et strengt, internt testprogram, har Specialized ramt det optimale kompromis mellem aerodynamik, stabilitet og klatreevner.
Læs også: Specialized præsenterer nye hjelme til Tour de France