06.06.2023

Træningsblog: Troen på egne evner er det vigtigste

Vil du rykke dig til træning eller køre resultater ind på cyklen, så er troen på egne evner først og fremmest det vigtigste redskab.

Tro på egne evner er en af de absolut vigtigste faktorer ift. at blive en bedre atlet og til at blive den bedste udgave af sig selv. Det gælder ikke kun inden for sport, men indenfor alle felter, også ift. arbejde. Nu, cirka 1 år efter jeg fik en meget slem omgang Covid-19 og efterfølgende månedsvis med talrige infektioner, dårligt helbred, dårlig form, og ikke mindst stor frustration, er jeg endelig tilbage ved mit gamle fitnessniveau og helbredstilstand.

Læs også: Hvordan undgår du at sygdom spolerer din træning?

De sidste 2 – 3 uger har jeg sat adskillige PB`s (personal best præstationer på cyklen). Både i 120 min, 60 min, 20 min, 10 min, 5 min osv. Jeg har altid haft en tro på, at jeg ville komme tilbage til mit tidligere niveau, på trods af det, har det set umådeligt sort ud til tider. Jeg har fortsat mit hårde arbejde, dag efter dag, uge efter uge, måned efter måned. Med hårdt arbejde, tålmodighed, og troen på egne evner skal resultaterne nok komme før eller siden.

Jeg tror, at jeg altid har troet meget på mig selv. I hvert fald siden begyndelsen af 20’erne hvor jeg begyndte at gå ret meget op i cykling. Det er uden tvivl en af de vigtigste faktorer ift at jeg ikke har givet op på trods af min sygdom og situation. Det er troen på egne evner som har fået mig tilbage i topform, hver gang jeg har haft et ret stort setback, som f.eks 2 operationer i hjernen, 3 hofteoperationer, en kompliceret næseoperation, og ikke mindst utallige uger af cyklen pga. lungebetændelser, hovedpine og udmattelse.

Den her gang har jeg i perioder mistet troen en lille smule fordi det har taget markant længere tid end det plejer for mig at komme tilbage. Men så er det godt at jeg har verdens bedste familie og venner som tror på mig, og kan minde mig om hvad jeg er i stand til.

For slet ikke at nævne alle de ekstremt motiverende og opmuntrende kommentarer jeg har fået fra utallige mennesker, som følge af mit projekt for Hjerneskadeforeningen. Det har hjulpet ubeskriveligt meget, og det er jeg meget taknemmelig for. Det er ikke kun mine oplevelser gennem de sidste 7 år, der taler for vigtigheden af troen på sig selv. Det er i den grad også hvad forskningen viser.

Der har de seneste 10 år været mere og mere forskning, specielt inden for udholdenhedssport og sundhed, som viser, at tro er altafgørende for udkommet af hvad man end søger. Om det er bedre præstation (inden for arbejde eller sport) eller ift et bedre helbred. Både mentalt og fysisk.

Ifølge forskningen tyder det på, at hvis du IKKE tror på, at du bliver en bedre atlet, at du ikke kan forbedre dig, så sker det ikke. Alle de negative tankemønstre har en direkte effekt på din fysiologi, og hvordan din fysiologi reagerer på træning.

Det gælder også ift. hvilken slags træning du foretager dig. Selvom forskningen viser at VO2max intervaller måske ville være det bedste for dig, hvis du ikke tror på den slags træning hjælper dig, så vil det ikke have den ønsket effekt.

Ligeledes, hvis du ikke har tiltro til en coach eller træner, så giver det også mere mening at skifte, selvom han/hun muligvis er en af de bedste indenfor feltet. Mindsettet og tankerne har indflydelse på næsten alle de processer i kroppen, som er ansvarlige for formfremgang.

Det gælder blandt andet udskillelse af diverse hormoner og signalstoffer, herunder kortisol, dopamin, noradrenaline, samt mange flere processer i hjernen og kroppen. Dine tanker sætter gang i en kædereaktion af ændringer i kroppen, som enten kan være gavnlige eller ødelæggende for dine fysiologiske mål. Det gælder på daglig basis, og over uger, måneder, og år.

Det er muligvis derfor man ser at de mest succesfulde inden for både sport, og diverse andre karriereveje har en urokkelig tro på dem selv og deres evner. F.eks. beskriver Chris Froome i hans selvbiografi, at han tror på, at han gør noget specielt, at han arbejder hårdere end hans konkurrenter, at han lider mere end de gør.

Som han selv efterfølgende påpeger, så er det meget usandsynligt, at han gør mere end de andre på øverste niveau. Han gør muligvis ikke noget specielt. MEN han tror på, at han gør mere end de andre. Og det har en altafgørende effekt. Det er nødvendigt. Hvad der gør det endnu mere interessant er at det også gælder smertetilstande og overordnet helbred. Hvis man tænker, at en skade eller tilstand ikke bliver bedre, så vil din fysiologi tilpasse sig derefter. Så er der stor sandsynlighed for at tingene ikke bliver bedre. Især studier ift kroniske smertetilstande har vist en forbløffende stor sammenhæng mellem mindset og potentiel forbedring i tilstanden. Det gælder ikke kun hvad man tænker om sig selv, men også hvad andre folk tænker og fortæller en!

Vi ved efterhånden hvor stor en effekt mindsettet har på smerter og skader. Der er lavet studier som viser, at hvilken formulering ens læge bruger når man har en skade eller helbredsproblem har en altafgørende effekt på hvordan ens forløb udarter sig. Negativitet fra en læge, fysioterapeut, træner eller lignende, dunkle udsigter osv har en drastisk effekt på om tingene bliver forværret, status quo, eller bliver bedre. MR scanninger hvor man fortæller at der er noget unormalt og bekymrende at se påvirker mindsettet og det efterfølgende forløb hos folk.

Modsat, hvis man lægger vægt på at en MR scanning ikke viser noget unormalt (selvom der måske er noget lidt unormalt), viser det sig at blive et særdeles bedre forløb. Man kan jo overføre denne forskning og viden til alle sammenhænge. Hvad nu hvis du fortæller din ven, dit barn, eller din kollega, at du ikke tror at de kan blive bedre indenfor et felt?

Så vil det i de fleste tilfælde have den effekt. Det er ret fascinerende, men også skræmmende. Og siger noget om hvor vigtigt det er at man tænker over sine ord og formuleringer i alle sammenhænge. Der findes et klassisk studie indenfor det her område som er blevet kaldt “The hotel worker study”.

En stor gruppe af rengøringsmedarbejdere på hoteller blev delt op i 2 grupper. Gruppe 1 fik at vide at deres arbejde, og den fysiske del af arbejdet, var nok til at de forbedrede deres helbred og sundhed. Gruppe 2 fik at vide, at deres arbejde desværre ikke var nok til at forbedre deres helbred, sundhed eller form.

Efter en del uger, så man at gruppen der var blevet fortalt at deres arbejde gjorde dem sundere og i bedre form faktisk blev sundere og i bedre form. Og ikke blot subjektive målinger. Blodprøver, blodtryk, og en masse andre markører for helbred ændrede sig markant. Gruppen som fik at vide det ikke var nok, så ingen ændringer i deres helbred eller form. Det er vigtigt at nævne at det her er et yderst velkontrolleret studie, hvor der er taget højde for evt forskelle og faktorer der kan påvirke resultaterne. Det siger noget om, hvor kraftfuld en effekt ens mindset, tro og tanker kan have. Det er blot 1 ud af 100vis af studier indenfor det her område de seneste 10 år. Hvis du er interesseret i at lære mere, specielt i et sports øjemed så læs op på John Kielys forskning.

Eller kontakt mig for litteratur, og yderligere information. Forhåbentligt kan det ovenstående overbevise dig en smule om hvor håbløst dumt det er at ikke tro på sig selv!

Læs også: Hvor meget kan et motiveret individ forbedre sig form på 10 uger?

Og samtidig få dig til at overveje dine tanker, og formuleringer overfor dine kære meget, meget nøje.

Du kan sagtens!
// Malte Therkildsen, Therkildsen People & Performance