06.03.2024
https://velomore.dk/wp-content/uploads/2022/01/Velomore-logo_rund.png Lasse Klausen

Velomore first ride: Canyon Grizl:ON

I forbindelse med lanceringen af den nye Grizl:ON fra Canyon har vi haft lejlighed til at teste den i en kort periode, og her får du vores første indtryk.

Hvis du er nysgerrig på de rå data mv. om den nye Grizl:ON kan du læse om den lige HER.

I denne first ride tager vi et kig på testcyklen, en Grizl:ON CF Trail, som ligger øverst på modelskamlen med en pris på 62.899 kr. Modellen er ikke den letteste i serien, men derimod en model som har lånt lidt hist og her fra mountainbike verdenen. Dermed er den endnu mere klar på sjov og spas, hvad enten det er på ujævne skovveje eller på et blåt mountainbikespor.

Quickloader tasken er virkelig praktisk på lange ture.

CF Trail byder selvfølgelig på en robust carbonramme med mange smarte detaljer. Vi skal ikke kede jer med dem alle sammen i dag, men som sædvanlig tænker Canyon praktisk og integrerer mange smarte detaljer, som gør cykellivet nemmere. De har bl.a. samarbejdet med Lupine om at forsyne den med lygter, som får strøm fra batteriet. I bagstagene er der på smukkeste vis indbygget 2 baglygter, og en stilren forlygte, som har 2 lysstyrker. Det er jo selvfølgelig en gravel/adventure cykel, og derfor er der diverse beslag til at montere skærme, tasker og alt muligt andet, som gør, at du kan pakke udstyr ned til en hel weekendtur.

Og via Fidlock kan den meget nemt tages af.

De skal også have ros for den smarte Quickloader taske. Den sidder under overrøret og sidder fast med 3 punkter på rammen. Den er lavet i samarbejde med Fidlock, og kan derfor nemt tages af eller på, og der kan være rigeligt med snacks, værktøj og meget andet i tasken.

Bosch Light

Grizl:ON kommer med Boschs lette motor, SX. Den har vigtigst af alt 55 nm, og leverer 250 watt ydelse. Den får sine kræfter fra et 400 Wh batteri, som er fastmonteret i skrårøret. Det kan ikke fjernes og oplades via et stik på venstre side af krankboksen. Hele herligheden vejer ifølge Bosch cirka 4,5 kg og styres via en minimalistisk remote på overrøret. Canyon lover cirka 100 km rækkevidde, og den kan udvides med et ekstra batteri til 3.699 kr.

CF Trail leveres med alle de lækre komponenter, som man forventer på en topmodel. Geargruppen er en SRAM X0 Eagle AXS med en 10-52 12-speed kassette og en 42T klinge foran. Bremserne er SRAM Force eTap med 180 mm skiver. SRAM pakken rundes på fineste vis af med en Reverb AXS dropperpost med 75 mm vandring.

Bosch SX motoren er velkørende, har nok power og så føles assistancen meget balanceret.

Foran finder man en RockShox Rudy forgaffel med 40 mm vandring, og herligheden ruller på et DT Swiss HGC1400 hjulsæt med 24 mm intern bredde og 50 mm Schwalbe G-One Ultrabite dæk.

Over stok og sten

Da jeg først lagde øjnene på Grizl:ON var min umiddelbare tanke, at den er Canyon sku sluppet meget godt fra. Man kan selvfølgelig godt se, at det er en e-Gravel cykel, men den ser ud som om, at den kan fræse hen over alt, og det hele virker velproportioneret. Min anden åbenbaring kom, da jeg løftede den. Nuvel, cirka 15.5 kg, er da meget for en gravelcykel, men for én med motor på synes jeg faktisk at det var helt okay. Den virkede ikke til at være alt for tung, og jeg tænkte faktisk ikke meget over det derefter.

Når man cruiser afsted på Grizl:ON er det netop det man gør: cruiser. Den flyder nemt og ubesværet hen over alle ujævnheder uden at gøre meget væsen af sig. Den er på ingen måde langsom og kedelig, og komforten er virkelig god. Det har selvfølgelig også noget at sige, at man har en 40 mm forgaffel til lige at tage det værste. Den kan man hurtigt låse på toppen af forgaflen, og selv der, synes jeg stadig, at den var rigtig god til at absorbere underlaget.

På grusveje og stier føltes det ubesværet at træde af sted, og jeg synes virkelig, at motoren havde en meget naturlig assistance, og den føles hverken for kraftig eller for svag, den var lige tilpas. Jeg kørte for det meste i Tour mode, som er 2. nederste assistance niveau. Når det gik ligeud kunne jeg selvfølgelig godt ramme begrænsningen på 25 km/t, og herefter var jeg selv nødt til at arbejde lidt for det. Jeg synes dog ikke, at det var så galt, når cyklen vejede de cirka 15,5 kg.

Jeg vovede mig også kortvarigt ind på lidt blå mountainbikespor, både op og ned, og også her var Grizl:ON helt med på legen. Den kunne snildt komme op af den stejle stigninger, så længe at man holdte en god kadence for at hjælpe den lidt på vej. Schwalbe dækkene gav masser af greb til trods for mudder hist og her. På nedkørslerne shinede Grizl:ON også. Det er ganske vist ikke en mountanbike, men den kunne da sagtens begå sig på lidt flow nedkørsler alligevel. Med en kronrørsvinkel på 69,5 grader og en lille dropperpost føltes Grizl:ON næsten som en fuldblods XC-mountainbike. Jeg ville nok ikke nyde noget af røde spor, men den kan hvert fald helt sikkert begå sig på lidt af hvert i skoven.

Hvem henvender den sig til

Uanset om man er til e-MTB, e-Road eller e-Gravel, så er der ingen tvivl om, at det er kommet for at blive. Og e-MTB er jo allerede rigtig stort i mange lande, herunder lille Danmark. Om man synes om man har brug for en e-Gravel eller ej, så virker Grizl:ON til at være virkelig vellykket, og hvis man er til e-Gravel, vil man få rigtig meget for pengene hos Canyon. Det er en velkørende komfortabel gravelcykel, som bestemt også er klar på sjov og ballade.