21.09.2023
Hans Plauborg

Velomore tester Argon 18 Krypton Pro

Krypton Pro er Argon 18’s nyeste bud til på en N=1 cykel, der kan udgøre grundstoffet i dit cykelarsenal uanset om du er til grus eller asfalt.

Det rigtige antal cykler i garagen er N+1.
Sådan har tøhø-vittigheden længe lydt blandt cykelryttere. Man kan altid bruge en cykel mere end dem, der står der i forvejen. Men hvad er egentlig formålet med denne ophobning af forskellige cykler, hvis det, som det i virkeligheden kommer an på, blot er at have cyklen til den type cykling, man har lyst til lige nu?

Canadisk-danske Argon 18 tager det spørgsmål seriøst og vil med den redesignede Krypton omdefinere N+1 til N=1: Du har brug for en ”jack of all trades”, der både fungerer som en moderne landevejscykel, som styrer hurtigt, er forholdsvis let og har aerodynamiske elementer indbygget OG samtidig kan fungere som en cykel til eventyr på grusveje med og uden oppakning.

Det er en på alle måder sympatisk og fornuftig tilgang, som burde tiltale de 90% af alle ryttere, der cykler alene for motionens og oplevelsernes skyld og ikke for at komme først til en målstreg.

Spørgsmålet er blot, om det så kan lade sig gøre at skabe denne ”Jack of alle trades”, uden at den indebærer de kompromiser, der gør, at cyklerne alligevel ender med at hobe sig op.

CORONA GAV IDEEN

”Den nye Krypton er grundlæggende født ud af det behov, vi så under corona-epidemien”, fortæller Alexandre Côté, der er produktchef for road og gravel hos Argon 18. ”Der kom mange ind i cykelsporten, fordi mulighederne for sport var begrænsede, og mange steder måtte man ikke bevæge sig særlig langt væk fra sit hjem, så man var nødt til at udforske de veje, der var. Samtidig vidste mange ikke, hvilken type cykling, de egentlig var interesserede i. Det krævede en cykel, der kunne lidt af det hele, en reel allroad cykel,” uddyber Alexandre Côté om tankerne bag den nye model.

Den gamle Krypton var en ”traditionel” endurance-landevejsmodel, og målet med den nye blev at skabe en cykel, som var mere ”racy” på landevejen, men samtidig havde plads til graveldæk og kunne fungere som grusvejscykel. ”Den feedback vi fik fra ryttere på den gamle Krypton var, at de savnede mere responsivitet, hurtigere styreegenskaber osv. Så vi arbejdede fra start med at gøre akselafstanden mindre i form af korte kædestræbere,” forklarer Alexandre Côté.

STOR FLEKSIBILITET

Den nye Krypton har 7 mm kortere kædestræbere og har plads til 40 mm dæk – reelt dog kun 38 mm (SRAM) eller 35 mm (Shimano), hvis man kører med en forskifter. Det er gjort muligt via en udskæring i sadelrøret og sænkede kædestræbere, som man kender fra andre mere klassiske gravelcykler.

I forhold til den øvrige geometri har Krypton et forholdsvis fladt kronrør på 72 grader på en størrelse L og en aksel- afstand på 103 mm. Så her bevæger vi os altså også i terrænet mellem racercyklen og gravelcyklen, med fokus på styrestabilitet uden at styringen bliver decideret træg. Med en stack-to-reach ratio i str. L på 1.51 er Krypton mere lang og lav end hvad man umiddelbart skulle forvente af en all-road-cykel. Med Argon 18s tekniske og æstetisk smarte 3D+ spacersystem kan den effektive kronrørslængde dog reguleres med 30 mm.

HUL TIL VÆRKTØJ

En særlig feature ved rammen er det i skrårøret integrerede værktøjsrum til opbevaring af ting og sager, man ellers ville komme i en sadeltaske. Alexandre Côté: ”Hos Argon 18 har vi en betydelig erfaring med at lave huller i cykler uden at det kompromitterer vægt eller stivhed. Så selvfølgelig skulle en ramme som Krypton også have et hul,” siger han med et grin.

Ideen fungerer sådan set efter hensigten, og man kan stoppe værktøj og en slange i den pose, der ligger i skrårøret, når man tager låget af. Men der er ikke helt så meget plads, som man måske kunne ønske – f.eks. er det meget svært at få plads til en minipumpe, men nok en CO2-patron – og funktionaliteten er efter min opfattelse ikke helt på højde med en god sadeltaske. Desuden risikerer man, at det rasler lidt når man kører i ujævnt terræn.

IKKE FOR TEKNISK

Krypton fås i en Pro-udgave og i en ”almindelig” udgave, hvor Pro-udgaven er lettere og fås med højere udstyrsniveauer. Testcyklen er en Krypton Pro med fuld SRAM Force-gruppe og HUNT kulfiberhjul. Sadelpind og styr/frempind er traditionelle produkter, der er lette at servicere og skaffe reservedele af. ”Det er helt med vilje, at vi her fravalgt en større systeminte- gration,” fortæller Alexandre Côté.

”Den her cykel er skabt til at komme ud på eventyr med eller uden oppakning, og det skal være muligt at skaffe reservedele i form af fx sadelpind og styr, hvis uheldet er ude, uanset hvor man er. Det var et vigtigt udviklingsmål, at cyklen ikke måtte være for teknisk.”

Den ide forstår jeg godt. Men man kunne også (især prisen på Pro-udgaven taget i betragtning – testcyklen koster i vejl. udsalg over 62.000 kr.) have overvejet et moderne aerostyr, der var smalt for oven og flagede ud til 440 mm i grebet. Det vill give mening både hvis cyklen bliver brugt på landevejen og på let grus. Et helt traditionelt 440 mm styr opleves lidt gammeldags på en cykel med Krypton Pros ambitioner. Der er bøsninger til skærme og tasker, men det er svært at forestille sig en cykel af denne kaliber, og til denne pris, blive brugt som det vilde pakæsel. I så fald burde den også have 160 mm bremseskiver både for og bag. Det kan undre lidt, at Argon 18 vælger at bygge netop en all-road ramme op med en mindre effektiv 140 mm skive.

KØREOPLEVELSE

Den første landevejstur på cyklen afslører cyklens mest iøjefaldende egenskab: Den uovertrufne komfort. 30 mm dæk pumpet op til 4,5 bar og en særdeles fleksibel sadelpind, der stikker et godt stykke op af rammen, giver simpelthen bare en meget affjedrende cykel. Kommer man fra en traditionel racercykel med 23 – 25 mm dæk, skal man lige vænne sig til fornemmelsen, men for langt fleste vil den tilvænning ske på den første tur – og så vender man aldrig tilbage til den hårde racercykel. Siddepositionen er forholdsvis strakt med den standardmonterede 120 mm frempind og det lange overrør.

Cyklen styrer ganske livligt, og man konstaterer, at den kortere akselafstand uden tvivl har givet den nye Krypton mere ”racy” køreegenskaber i forhold til mange andre endurance/allroad cykler, der oftest har en mere træg styring. Cyklen er med sine godt 8 kg. relativt let sammenlignet med lignende cykler, og den er derfor ikke langsommere at accelerere op i fart end de fleste rendyrkede racere.

På testturene, der bl.a. foregik i bakkerne tæt på Kassel i Tyskland, bemærkede jeg dog også, at styringen flere gange blev lidt ustabil ved nedkørsler med 45 – 60 km/t. Det føltes lidt som det, englænderne kalder speed wobble eller shimmy og handler om, at cyklen kommer i selvsvingninger. Det skyldes de gyroskopiske kræfter fra det roterende forhjul og vil typisk kunne opstå, hvis stivheden i længdeaksen (kronrøret) ikke er tilstrækkelig. Hjemvendt fra Tyskland prøvede jeg at sætte et andet forhjul på (Scope R4 med 25 mm GP5000 dæk) og et gravelhjul (med 40 mm dæk). Og med de hjul oplevede jeg ingen fornemmelse af speed wobble – kun når jeg igen monterede testcyklens HUNT-hjul med de tubeless ready Vittoria Rubino Pro-dæk. Det var lidt et mysterium.

HUNTs hjul er fine og lette og det er svært at forestille sig, at de ikke skulle være stive. Til gengæld er Vittorias Rubino-serie af dæk ikke på niveau med resten af udstyret. Rullemodstanden på Rubino Pro G+ 2.0 er forholdsvis høj, vægten gennemsnitlig og punkteringsresistensen nærmest ringe (se fx diverse test på bicyclerollingresistance.com).

Cyklen overbeviste mig allermest som en let og dynamisk cykel til gode grusveje. Med 40 mm dæk foran og 38 mm bagpå kører cyklen nærmest som en mellemting mellem en traditionel gravelcykel (der typisk er længere og mindre stejl) og en cross-cykel, der har stejlere rørvinkler og kortere akselafstand. Derfor er det heller ikke bare markedsgøgl når Krypton kaldes en allroad cykel. Hvis man er i markedet for én (hurtig) cykel til alle terræner, så er Argon 18 Krypton bestemt værd at kigge efter.

FACIT

I testperioden kørte jeg bevist på fire forskellige cykler, for at mærke forskelle og ligheder i forhold til Kryptons all-road kvaliteter: en topmoderne aerocykel, en traditionel landevejsracer og en ”rigtig” gravelcykel. Farten og stivheden på en aero-racer er Krypton Pro ikke i nærheden af. En gravelcykel som i mit tilfælde er udstyret med kraftige 45 mm dæk hamler den heller ikke op med på dårlige stier og single tracks.

Læs også: Velomore tester Cannondale Topstone

Det er er klart, at med to forskellige hjulsæt sat op med henholdsvis landevejsdæk og graveldæk, bliver Argon 18 Krypton en ”Jack of all trades” i modsætning til de andre. Men går man ud og investerer i et hjulsæt nummer to efter man har smidt 62.500 kr. for en cykel for at få det fulde udbytte af den? Måske. Hvis jeg ejede denne cykel ville jeg nok snarere sætte nogle gode 32 eller 35 mm slicks på den, så den var hurtig nok til landevejen OG robust nok til tørre, gode grusveje. Omvendt ville jeg også kunne få to gode specialiserede cykler for 60.000 – 70.000 kr., så jeg er ikke helt overbevist om at N=1 er den rigtige formel, hvis man alene går efter køreoplevelsen. Men der kan selvfølgelig være pladshensyn eller andre gode argumenter for det.

Læs også: Argon 18 lancerer ny Krypton til alle veje

For nye motionsryttere, der er i tvivl om, hvorvidt de er mest landevej eller grus, fås Krypton dog fra priser fra 25.120 kr., og det kan samlet set være en attraktiv pakke for mange.

INFO

Vurdering: 4,5/5
Pris: 62.520 kr.
Vægt: 8,260 kg.
Rammegaranti: 5 år.
Mere info: www.argon18.com