Argon 18 SUM
03.08.2022
https://velomore.dk/wp-content/uploads/2022/01/Velomore-logo_rund.png Hans Christian Hansen

Velomore tester Argon 18 SUM

Den nye Argon 18 SUM kombinerer aerodynamik med køreegenskabet og lav vægt uden at gå på kompromis med komforten.

Verdens hurtigste baneryttere sværger til Argon 18 i disse år, men hvis man vil køre hurtigt ude på landevejen, har den dansk/canadiske producent også spændende produkter at byde på. I 2022 lanceres Sum og Sum Pro, som er Argon 18’s bud på landevejscykler, der kombinerer aero-modellernes fartegenskaber, med race-modellernes hurtige køreegenskaber og lave vægt – og det uden at give køb på komforten.

Har Argon 18 mon sat barren for højt? Siden starten i 1989 har Argon 18 haft en særlig relation til tempodisciplinerne. Man har været med helt fremme i den internationale triatlonelite, og i de seneste år har det danske banelandshold sammen med Argon 18 sat et helt nyt niveau for, hvor hurtigt 4 kilometer kan tilbagelægges på en cykelbane. På landevejen har succeserne også været bemærkelsesvær- dige, og vores egen Michael Valgren vandt såvel Omloop Het Nieuwsblad som Amstel Gold Race på en Argon 18 i sin drømmesæson i 2018.

Rammen
Argon 18 hævder, at CFD-analyser (Computational Fluid Dynamics) viser, at den nye SUM-ramme er lige så aerodynamisk som deres dedikerede aero-racer Nitrogen, og at den aerodynamiske gevinst gør den 9% hurtigere end mærkets egen race-ramme, Gallium Pro Disc. Alle rør er således aerodynamisk optime- rede.

Læs også: Ny på cykel? Her er 4 tips til at komme i gang

Man bemærker umiddelbart først det markant kammtail-profilerede skrårør, og det timeglasformede kronrør, men når man går tættere på, kan man også se, at sadelpind, sadelrør og sadelstræbere har det samme aero-fokus. Argon 18 har imidlertid stræbt efter også at opnå komfort- og vægtgevinster. I forhold til komforten er det bl.a. opnået ved at lade sadelstræberne møde sadelrøret på et lavere punkt end på landevejsmodellen Gallium Pro Disc, hvilket giver en fladere vinkel og dermed mulighed for større udbøjning.

I forhold til aero-raceren Nitrogen har man desuden været i stand til at reducere vægten, således at en SUM-ramme i str. M vejer 890 gram inklusive lakeringen. Geometrien er klart race-orienteret. Testcyklen i str. M har relativt gennemsnitlige kron- og sadelrørsvinkler på henholdsvis 72,7 grader og 73,5 grader, men en akselafstand på under 1 m og et meget kort fremløb på kun 44 mm peger klart i en aggressiv og styrevillig retning. Det samme gør de ret lave stack-to-reach-vær- dier på henholdsvis 1,36; 1,41 og 1,45. Men kan en cykelramme da godt have mere end én stack-to-reach-værdi? Ja, hos Argon 18 har man i mange år sværget til det særlige 3D-system, hvor kronrørshøjden kan forhøjes 15mm eller 30mm over bundniveau alt efter rytterens præferencer. Det kan man selvfølgelig også opnå med spacere på gaffelstilken, men fordelen ved Argon 18’s ram- meintegrerede system er, at det fastholder den laterale stivhed langt bedre.

Rørprofiler- og vinkler påvirker komforten, men Argon 18’s Topological Compliance System arbejder derudover også med at optimere anvendelsen af forskellige typer og retninger af kulfiber på rammen, således at komforten tilgodeses mest muligt uden at give køb på rammens laterale stivhed. Her kommer Argon 18’s mangeårige analyse- og testarbejde SUM-rammen til gavn.

Udstyr
Testcyklen er udstyret med komplet 12-speed Shimano Ultegra 8170 Di2 Disc-gruppe, og du kan læse en detaljeret gennemgang af denne nye gruppe andetsteds i nærværende magasin.

Den ruller dertil på meget fine DT Swiss ARC 1400-hjul med 50mm profil, som er monteret med Vittoria Corsa Control Grap- hene 2.0 foldedæk på 25 mm bredde.

Sadlen er en Prologo Dimension T 4.0, som er en kortnæset va- riant, der faciliterer en aggressivt foroverbøjet position på cyklen. Den relativt traditionelle styr-/frempind-kombination fra FSA er af en så tilpas snild type, at Argon 18 har været i stand til at skjule alle kabler indvendigt i rammen. Det er selvfølgelig også nem

mere med seneste aftapning af Shimanos Di2-system, der – ligesom hos SRAM – har erstattet signalkablerne med batteridrevne sendere. Men det relativt traditionelle setup skulle ifølge Argon 18 gøre det mere økonomisk overkommeligt for en rytter at skifte frempind eller styr, hvis det viser sig nødvendigt.

Køreegenskaber
Vi har haft SUM-modellen med på vores årlige Mallorca-tur og tæsket den igennem alle vejr- og terræntyper. Vi nåede at klok-

ke 27 timer i sadlen, hvor den længste tur nåede helt op på 7 timer effektivt. Og lad os bare afsløre med det samme, at vi er im- ponerede! Argon 18 har med SUM sat sig for at levere den bedst mulige allround-cykel til den rytter, som ikke lige har råd eller plads til at have en race-, aero- og komfortracer stående ved siden af hinanden hjemme i skuret. Og det er en rigtig god nyhed for os alle sammen – også ham med det fyldte cykelskur – for oftest har man jo brug for alle tre typer på de forskellige segmenter af en tur.

Race-egenskaberne er bare helt i top. Lav vægt og god rammestivhed giver hurtige og pålidelige reaktioner på kraftinput, og den aggressive geometri giver dertil de bedste forudsætninger for hurtige og stabile retningsskift. Egentlig ville man forvente, at kort akselafstand og meget kort fremløb (en værdi på 60mm er gennemsnitlig, så 44mm er til den meget korte side) ville føre til en ret nervøst styrende

Læs også: Velomore tester Jonas Vingegaards collaboration trøje fra AGU

cykel, hvor man hele tiden skulle have godt fat i rattet, men det var slet ikke vores oplevelse. Tværtimod oplevede vi SUM som klippestabil og ekstremt tillidsvækkende på hurtige og snoede nedkørsler. Hertil bidrog selvfølgelig også de meget fine DT Swiss-hjul og i særdeleshed Vittoria Control-dækkene, som vi nærmest ikke kan rose nok. De er desværre nok ikke særligt velegnede til danske forhold med vores mange flintesten, men hvis man bare godt kan lide at køre med gode dæk, vil vi næsten mene, at det er de ekstra punkteringer værd.

Det er vanskeligt at vurdere én cykels fartegenskaber fremfor en andens, men vores dybt subjektive oplevelse var, at SUM også er rigtig godt med på den parameter. Vi har tidligere haft gruppetest af aeroracere på Mallorca, og vi må nok indrømme, at de hurtigste af dem måske var en my bedre på ren topfart, men det er marginaler.

Det fineste ved SUM er faktisk, at de eminente raceegenskaber til trods; var det nærmest komfortoplevelsen, som var mest bemærkelsesværdig. De fleste cyklister ved godt, at når man kommer ud over de første 3-4 timer på cyklen, kan man begynde at få gevaldigt ondt alle mulige steder – især hvis man skal træde hårdt, og det skal man ofte på Mallorcas kuperede vestkyst. Men det oplevede vi faktisk ikke rigtig noget til. Vi skal indrømme, at vi var noget skeptiske overfor den lille og knaldhårde Prologo-sadel, da vi først kravlede ombord, men selv den kunne ikke gøre kål på fornøjelsen. Retfærdigvis må vi udover SUM-rammens gode kom- fortegenskaber nok også tilskrive de brede DT Swiss-fælge og de ultrakomfortable Vittoria Control-dæk en del af æren.

Facit
Med SUM holder Argon 18, hvad de lover. Den er en knivskarp, lynhurtig og komfortabel landevejsracer, som vi knuselsker.

Info
Pris: 45.000 kr
Farver: Podium grey gloss og Race day red gloss
Læs mere: www.argon18.com