16.09.2024
https://velomore.dk/wp-content/uploads/2022/01/Velomore-logo_rund.png Hans Plauborg

Velomore tester Canyon Disruptr

Canyon gør sin entre på hjelm-scenen med med et helt nyt bespændingssystem, der lover en lang række fordele med Disruptr. Tyskerne er som sædvanlig særdeles innovative, men virker det i praksis?

“Din hjelm er et af de første steder, der rammes af vinden. I et forsøg på at udfordre dette har vi samarbejdet med førende eksperter for at introducere en ny standard inden for hjelmperformance og beskyttelse. En, der er hurtigere, mere afkølende og klar til moderne cykelløb uanset, hvordan de udspiller sig. Dette er en ny standard inden for fart, performance og beskyttelse. En ny æra af fart.”

Der er fuld bingo på markedsføringslingoen, når Canyon skal beskrive deres første forsøg med at lave cykelhjelme. Men Canyon var ikke Canyon hvis de ikke leverede noget nyt til branchen, og denne gang har de slået sig sammen med firmaet HighBar.

Helt nyt bespændingssystem

HighBar bespændingssystemet kaster de traditionelle Y-formede stropper, vi kender fra andre hjelme, på møddingen og erstatter det med en fleksibel plastrem/-arm og en drejeknap, således at man blot vipper HighBaren ned under hagen og spænder til på drejeknappen. For at tage hjelmen på, skal HighBar-systemet vippes op. Derefter tager du hjelmen på med systemet vippet op (det roterer omkring et fast punkt nær dine ører), og så sænker du det under din hage og strammer det, indtil det sidder tæt. Det er i princippet godt tænkt.

Fordelene skulle blandt andet være bedre sikkerhed, da systemet ikke kræver, at du som på en almindelig hjelm, strammer remmene godt til – hvilket mange cykelryttere “glemmer”. Hjelmindstillingen er på denne måde nærmest “idiot-sikret”. Eric Horton, der er produktdirektør hos HighBar siger, at videnskabelige undersøgelser har vist, at løse stropper kan resultere i en 50 procent reduktion i hovedbeskyttelse. Så det er ladrig nok bare at have en hjelm på. Den SKAL sidde rigtigt.

Aero-fordele og meget mere

Ifølge HighBar og Canyon skulle systemet også være mere aero, reducere lydniveauet ved høje hastigheder og endda reducere temperaturen på huden.

HighBar siger, at deres egne vindkanaltest viser en aerodynamisk gevinst på 7 watt ved 50 km/t, hvilket svarer til en besparelse på 16 sekunder over 40 km, samt en reduktion af lydniveauet på 6 til 7,5 decibel. Det har ikke været muligt at finde en testprotokol for disse målinger.

Med hensyn til køling siger HighBar, at de har målt en reduktion i hudoverfladetemperaturer på 4,8ºC sammenlignet med traditionelle Y-stropper, fordi deres bespændingssystem er designet til at sidde i afstand fra rytterens ansigt.

Canyon har lavet en baglygte, der kan integreres i hjelmen og koster 239 kr.

Sikkerhed, vægt og justering

Ud over HighBar-systemet er Canyon Disruptr CFR ikke særlig eksotisk. Der er tale om en “standard-løsning” med en EPS-skumkerne parret med en polycarbonat ydre skal. Umiddelbart er der ingen fancy materialer som kulfiberindlæg eller andet, som andre hjelmproducenter nogle gange praler med, uden de oplagte fordele som regel dokumenteres.  

Hjelmen har dog indbygget MIPS, der i teorien afhjælper rotationsskader, der kan opstå i hjernen i forbindelse med et voldsomt styrt. Bagpå styrer man som på andre hjelme bespændingssytemet med en drejeknap, og der er fire niveauer for justering af højden. Vægten er 275 gram for en størrelse M. Det er ikke prangende i forhold til en highend-hjem til 2.400 kr.

Oplevelse i brug

Jeg skal være ærlig og sige, at det har været lidt svært at vænne sig til HighBar-systemet, som jo er den nye hjelms største selling point. 

Første udfordring kommer, når man har taget hjelmen på og slår HighBaren ned. Hvor meget skal men egentlig spænde den under hagen? Hvis man spænder godt til (som man skal I forhold til sikkerhed), så irriterer det hårde plastik under hagen, og hos mig generer den også mit fremstående strubehovede (adamsæble). Jeg savner den umærkelige blødhed under hagen, og det er I hvert fald vigtigt, at man undersøger “pasformen” under hagen før køb. 

Så skal man have brillerne på, og de skal ikke som vanligt sidde udenpå remmene, men indenfor HighBaren. Det føles lidt besværligt at få brillerne på plads inden for, og i hvert fald hos mig er det som om, der ikke er helt plads til brillestængerne.

På cykelturene tog jeg mig flere gange i at tænke over, at jeg havde hjem på, og det er som regel et dårligt tegn. Brillerne (jeg forsøgte med flere) sad ikke rigtig godt og gled lidt ned, og HighBaren under hagen gled lidt frem og skulle vippes tilbage, hvis jeg ikke spændte den hårdt, og i så fald genererede den som nævnt mit strubehovede.

Læs også: Canyon Aeroad med omfattende facelift

Ventilationen er til gengæld fin – jeg kørte med hjelmen i de varme dage i begyndelsen af september og “resten” af hjelmen er i det hele taget velsiddende. Enkelte cykelvenner mente, at den æstetisk mere ligner en commuter- eller skaterhjelm, og det kan der måske være noget om, men om man kan li’ det eller ej må være op til den enkelte. Den enkelte skal i så fald betale 2.399 kr for hjelmen, og det virker som en meget høj pris for et produkt fra Canyon, som jeg ellers er kendt for at være forholdsvis billig i sammenligning med andre highend-mærker. Innovationen har sin pris!

Facit

Canyon skubber altid grænserne for nye innovative løsninger cyklen og cykeltilbehøret. Det skal firmaet have ros for. Jeg er ikke I tvivl om, at HighBar-systemet sikkerhedsmæssigt er meget fornuftigt, fordi alt for mange kører med for løse og dårligt tilpassede remme. På “hverdags”- og børnehjelme vil det være en kæmpe gevinst. Men jeg er ikke overbevist om, at den nuværende løsning er den bedste for alle landevejs-, gravel-, og MTB-ryttere. Og prisen, ja den er altså meget høj.

Info

Vurdering: 3/5.
Pris: 2.399 kr.
Størrelser: S, M og L.
Farver: Hvideller sort.
Mere info: www.canyon.com