31.03.2024
https://velomore.dk/wp-content/uploads/2022/01/Velomore-logo_rund.png Hans Plauborg

Velomore tester Canyon Endurace CF SLX AXS Aero

Canyon har introduceret nye Endurace CFR og CF SLX endurance-cykler, der giver plads til 35 mm brede dæk, har internt opbevaringsrum, justerbar styrbredde og forbedret aerodynamik.

Canyon siger, at de nye cykler tilbyder både komfort og hastighed og beskriver CFR som “muligvis den hurtigste endurance landevejscykel, der nogensinde er lavet”. Velomore har kigget CF SLX 8-modellen med den nye SRAM Force efter i sømmene.

”Nej den vej kører vi udenom; asfalten er for dårlig”.

Den replik faldt ofte dengang i begyndelsen af 90’erne, hvor undertegnede fik sin cykelopdragelse på først stålcykler med hårdtpumpede 19 mm dæk – alt under 10 bar var for pussies – og senere bræthårde men superstive aluminiumscykler, der på en god dag havde fået påmonteret 21 mm eller endda – uha uha – 23 mm ”ballondæk” (hvem sagde pussies?).

Hvis man aldrig har prøvet den slags racercykler, er det umuligt at forstå, hvorfor vi dengang fravalgte dårligt vedligeholdte asfaltveje. For man befinder sig vitterligt i en helt anden verden af køreglæde, når man i 2023 fyrer den af henover stort set hvilket som helst underlag på en Canyon Endurace med 30 – 32 mm brede superdæk og en fleksibel bladfjedersadelpind. Komforten er formentlig bedre end på den 26” MBK mountainbike jeg kørte rundt på inden jeg slog mig hårdt og brutalt på min første racercykel – den med 19 mm dæk – i 1990. I dag kan jeg næsten undre mig over, at jeg dengang blev ved med at køre på racercykel.

Selv efter moderne standarder stikker Canyons nye generation af Endurace-modellen – firmaets mest komfortorienterede serie – dog ud i den absolut mest komfortable ende af det efterhånden store spektrum af racercykler. Siden den første Endurace så dagens lys i 2014, har firmaet fra Koblenz insisteret på, at det skal det være muligt at købe en racercykel, hvor komfort, fart og performance kører hånd i hånd. Den nye serie af Endurace-modellen, der spænder fra den Shimano 105-udstyret alucykel Endurace Al (10.299 kr.), til Campagnolo Super Record kulfiberflagskibet Endurace CFR WRL til 70.699 viderefører denne arv uden revolutioner men med adskillige finjusteringer.

Nyheder på rammen

Noget af det første, man bemærker, er de små aerodynamiske forbedringer, der er videreført fra den nyeste udgave af Canyons race-serie Ultimate og aero-serien Aeroad. Forgaflen er blevet bredere og ligner ekstrem meget den på de to andre Canyon-modeller (den samme?) og kronrøret er smallere. Sadel- og skrårøret har også fået en mere tydelig kammtail-profil, og ”udskæringen” giver i sig selv en mere aerodynamisk profil. Sammen med det geniale CP0018-styr, vi første gang så på Aeroad i 2020, giver det ifølge Canyon en aerodynamisk forbedring på 7 watt i forhold til forgængeren.

Nyt er også opbevaringsrummet i overrøret. Det er første gang, jeg har set nogen forsøge sig med et opbevaringsrum i overrøret, og her er der trods alt mindre plads end i skrårøret, hvor samme løsning findes på andre cykler. Man kan mene meget om disse opbevaringsrum – personligt synes jeg, at (små) sadeltasker gør arbejdet bedre – men Canyon har sat alt ind på at lave en ny og helt særegen løsning med en lang neopren-pose til de vigtigste genstande. Der er absolut ikke megen plads i posen – en Dynaplug hvis man kører tubeless, en CO2-patron og et par mikroskopiske dækjern og et lille minitool – helst Canyons egen model, der passer til – og så er det slut.

Måske er der plads til en TPU-slange, hvis man insisterer, men ikke en almindelig butylslange, som hvis opbevaringsrummet var lavet i skrårøret. Selve posen virker fin og intet rasler, mens man er undervejs, men jeg er ikke 100 % overbevist om funktionaliteten i praksis. Der er som sagt ekstremt lidt plads, værktøjet i posens små rum kan være lidt bøvlede at få ud, og man skal i hvert fald ikke lægge løse genstande ned i overrøret, hvis man gerne vil se dem igen. 

I tråd med tiden kan Endurace-rammen nu officielt klare 35 mm dæk (den kommer dog med 30 mm foran og 32 mm bagved), men reelt kan den klare noget mere. Foran er der lige præcis plads til 40 mm, men så er der heller ikke plads til mudder, og på baghjulet tror jeg, der er plads til 38 mm, hvis man skulle ønske bruge den til lette grus og skovveje. På den måde tilhører Canyon Endurace fuldt ud den kategori af all-road-cykler, som har vokseværk for tiden. Desværre er der ikke blevet plads til bøsninger til skærmmontering, som man ser på Canyons dedikerede gravelcykler Grizl og Grail, så er man ude efter en den perfekte skærmracer til pendling og/eller vinterkørsel bør man snarere kigge i retning af Canyons to gravelcykler.

Styr og sadelpind

Jeg har i andre anmeldelser af Canyon-cykler rost CP0018-styret til skyerne, og det er helt naturligt, at Canyon nu monterer den på alle de dyrere modeller på tværs af landevejsserierne Aeroad, Ultimate og Endurace. Det er supernemt at justere højden (20 mm) og bredden (40 mm) på styret, så den passer til den enkelte rytters præferencer. Når systemintegrationen er så total, som den er på mange moderne racercykler, bør der være en løsning som Canyons, der gør, at kunderne ikke risikerer at skulle skære gaffelstilken til eller investere i et nyt cockpit fra begyndelsen.

Længden er selvfølgelig stadig en udfordring, og man kan håbe, at de dygtige udviklere hos Canyon også en dag ville give os et styr-/frempindssystem, der er justerbart i længderetningen. For desværre kan man hos Canyon fortsat ikke bestille cykler med et styr i den længde, man ønsker. Man skulle ellers tro, at det godt kunne betale sig for en mindre merpris at tilbyde kunderne den ydelse, når de vælger deres drømme-Canyon-cykel på Canyon hjemmeside.

Jeg har også tidligere rost bladfjedersadelpinden, der udbøjer mange millimeter og virkelig sætter prikken over i’et, når det kommer til komfort. Nogle tunge ryttere vil måske endda synes, at det er lidt for meget af det gode med det ”vipperi”, men mit gæt er, at 95% hurtigt vil elske den sadelpind og aldrig vil ønske sig noget andet.

Geargruppe og hjul

SLX-udgaven af Endurace fås med Shimano Ultegra og med den nydesignede SRAM Force, der sidder på testcyklen. Især kranksættet har fået en æstetisk overhaling og minder nu mere om topserien Rer. Som på Red, hænger klingerne nu sammen og skal skiftes som en enhed. Hvis man har modellen med integreret wattmåler er det en større udskrivning, når klinge-enheden skal skiftes. Det er jeg ikke fan af.

Grebene er også redesignet og nu en smule mindre som på SRAMs Rival-serie. Det er en ergonomisk forbedring i forhold til den foregående Force-serie, men de er efter min mening stadig et niveau under Shimanos, der giver flere gode håndstillinger i toppen af grebene. Funktionaliteten af gear og bremser er selvfølgelig upåklagelig, og med gearingen 48/35 foran (alternativerne er 50/37 og 46/33) og 10-33 på kassetten (alternativerne er 10-28 og 10-36) er gearspændet perfekt til stort set alle motionister i dansk terræn.

Hjulene kommer fra DT Swiss’ ”endurance-serie” ERC, og det er det helt rigtige valg til denne cykel. Man kan vælge Endurace SLX-modeller med billige aluhjul fra DT Swiss og spare adskillige tusinde kroner. Men de vejer så også et halvt kilogram mere end disse blot 1.450 gram lette kulfiberhjul med DT Swiss’ velkendte 240-nav, og sidstnævnte giver simpelthen en bedre køreoplevelse. Med 22 mm indvendig bredde passer de til brede dæk – aerodynamisk er de optimeret til 28 mm dæk – og med en fælghøjde på 35 mm er de stabile i sidevind samtidig med at de stadig er aerodynamiske – altså perfekte til lange ture med mange højdemeter herhjemme eller i bjergene sydpå. Med 30/32 mm Continental GP 5000 tubelessdæk (på cyklen dog sat op med lette TPU-slanger) er hjulsættet noget af det bedste man kan købe for penge til en cykel i Endurance-kategorien.

Køreoplevelse

”Hold da kæft et kronrør”, lyder det fra en cykelkammerat, da han ser mig på testcyklen. Og ja, kronrøret er med sine 212 mm i størrelse XL lidt af et fyrtårn. Rammen er høj og forholdsvis kort, og med en Stack-to-Reach ratio på hele 1,57 (XL) er rammen ikke det, mange cykelryttere vil kalde ”race”. Til gengæld sidder selv ryttere, der måske ikke er så smidige eller er kommet lidt op i årene, fantastisk godt og komfortabelt på cyklen. Det betyder fx, at halvgamle mænd som mig kan holde til at sidde meget længere tid nede i grebene og med over- og underarm i en ret vinkel, når der rigtig skal gives gas. Og pointen med det er, at mange faktisk over en længere distance vil kunne køre hurtigere på denne cykel end på andre, der har en mere aggressiv geometri – altså er lavere og længere – fordi de kan holde til at sidde aerodynamisk optimalt i længere tid på denne cykel.

Men hvad betyder aerodynamik for den, der går efter en cykel i Endurance-kategorien? En del vil jeg mene, for hvem vil ikke gerne have ”gratis” fart uanset, hvor langt eller hurtigt man kører? Det er også hele ideen med at udstyre denne cykel med et aerostyr og designe den med semi-aeroptimerede rørformer.

Om Canyon Endurace er den hurtigste cykel i endurance-kategorien, som Canyon selv hævder, er selvfølgelig umuligt at vide, men oplevelsen på cyklen viser bedre end nogen anden, at det er muligt at kombinere fart og meget høj komfort i en moderne racer.

I testperioden nåede jeg både at køre en del på landevej og på gode grusveje, og begge dele klarede cyklen (og dækkene) fint. Jeg kørte med maks. 4 bar i både forhjul og baghjul og på landevejen var det som at være ombord på et flyvende tæppe. Selvfølgelig skal man sætte den op uden slanger, hvis man af og til vil væk fra asfalten, og så kan man sænke dæktrykket yderligere. 

Læs også: Aerogains: Sådan øger du din gennemsnitsfart

Hvis jeg selv var i markedet for en Canyon Endurace ville jeg nok overveje at skifte dækkene til fx Continentals relativt nye 35 mm version af GP 5000 tubeless. Med dem på ville man i den grad have en all-road cykel, der var en komfortdrøm på landevejen og stadig kunne køre på gode grusveje i sommerhalvåret.

Facit

Canyon Endurace CF SLX 8 AXS Aero er en racercykel uden svagheder. Køreegenskaberne fås ikke bedre i kategorien for komfortorienterede racercykler. Cyklen er blevet mere aerodynamisk og det justerbare aero-cockpit, de lækre hjul og bladfjedersadelpinden er alle pengene værd.

Læs også: Se alle fordelene ved et Velomore abonnement

Skal man have den kritiske lup frem, så er opbevaringsrummet i overrøret efter min mening ikke specielt vellykket, og aerooptimeringen har kostet lidt på vægtsiden. Det viser sig ved, at den topudstyrede CFR-model med Dura-Ace Di2 nu vejer lidt over 7 kg, mens den gamle topmodel var tæt på UCI-vægtgrænsen på 6.8 kg. Det lever 99 procent af potentielle købere uden tvivl fint med.

Du kan læse mere om Canyon Endurace CF SLX lige her.

Denne anmeldelse blev oprindeligt udgivet i Velomore #14 og ville normalt ligge bag betalingsmuren her på Velomore.dk. Som en del af deres annoncepakke, har Canyon betalt for at få anmeldelsen låst op. Vi er glade for Canyons støtte og engagement i Danmarks eneste cykelmagasin og takket være vores annoncører, kan vi holde abonnementsprisen nede på 425 kr/året. Kunne du lide denne artikel og vil du have flere som denne? Så tegn et abonnement på Velomore lige her.