Velomore tester DKBIKE Feather letvægtshjul
1.300 gram for 40 mm fælge. Der er ingen tvivl om at DKBIKEs seneste serie af letvægtshjul er super lette, men er de danske prisbaskere på niveau med konkurrenterne på andre parametre for et godt hjulsæt?
Skal, skal ikke? Jeg kender mange, der har fundet cyklen frem efter nogle år i kælderen.
De vil cykle igen og har hørt, at man skal have kulfiberhjul nu om dage. Men den slags er jo hundedyre. Jeg kender også folk, som cykler meget og allerede har et godt hjulsæt eller to, men overvejer et sæt mere, der kan “noget andet” end dem, de har. Og de vil typisk ikke betale 15.000 – 20.000 kr. for hjulsæt nummer tre.
Og så kender jeg dem, der har købt en ny cykel med skivebremser til 10.000 – 15.000 kr., som har fundet ud af, at de nok burde ofre penge på et bedre hjulsæt for at udnytte cyklens potentiale og få en federe køreoplevelse. Flere og flere kigger i retning af de mange kulfiberhjulsæt, der ikke koster en bondegård. “Kina-mærker” som Elite og Hyper er blevet særdeles populære, fordi alverdens test viser, at de ikke nødvendigvis er ringere end de dyre mærkevarer og endda lokker med lav vægt og kulfibereger.
Men hvad med holdbarheden? Hvad med garantien? Den slags kedelige spørgsmål er man også nødt til at stille sig selv.
DEN LETTESTE HJULSERIE
Og her er det, at flere nok med fordel kunne kigge på DKBIKEs serie af hjul. De gæve folk fra Vejle har efterhånden solgt hjul siden 2020 og har tilsyneladende ret gode kundeanmeldelser. For halvandet år siden testede Velomore også et hjulsæt fra firmaet og var ret begejstrede for kombinationen af pris og ydelse.
DKBIKE har et showroom i Vejle, de taler dansk (surprise), giver god vejledning og har en fin garanti på hjulene, der koster i omegnen af, eller en smule mere end, de populære hjul fra fx førnævnte Hyper og Elite. Det er et godt udgangspunkt for at kigge nærmere. Deres relativt nye serie af hjul – Feather – er den letteste hjulserie i sortimentet og kan bygges med en række forskellige nav og fælghøjder til priser mellem 9.000 og 12.500 kroner.
Velomore har kigget nærmere på “bjerghjulet” med 40 mm fælge og DKBIKE ratchet-nav til en vægt på lige over 1.300 gram.
DE HÅRDE FACTS
DKBIKE beskriver hjulene således: “Ultra letvægtshjulsæt – perfekt til dig, der kører licensløb, i bjerge eller blot ønsker et super letvægts-setup. Lateralt såvel som vertikalt er hjulene exceptionelt stive.” Det lyder jo meget godt.
Man kan vælge mellem 40 mm, 45 mm, 50 mm eller 65 mm fælghøjde. Alle fælge har en ydre bredde på 28 mm og en indvendig bredde på 21 mm – altså på linje med mange andre hjul, hvor forhjulet dog ofte er lidt bredere for at sikre bl.a. bedre sidevindsegenskaber med høje fælge og mulighed for at køre med dæk, der er bredere end 28 mm. Med DKBIKE-hjulene er 25-28 mm det aerodynamisk mest optimale, men de kan også køres med 42 mm graveldæk, hvis man ønsker. Fælgene er med kant (hooked) og kan selvfølgelig køres med eller uden slanger.
Man kan vælge mellem fem forskellige nav: DKBIKE ratchet-nav, Ratchet med keramiske lejer, DKBIKE med keramiske lejer, DT Swiss 350 og DT Swiss 240. DKBIKE ratchet-navet er den billigste løsning til 8.995 kroner, og DT Swiss 240-løsningen den dyreste til 12.495 kr. Vægten, ja, den varierer kun godt 100 gram fra det letteste til det “tungeste.” Med DT Swiss 240-løsningen er den angivne vægt for et sæt 50 mm fælge blot 1.337 gram, og hvis det holder, må det siges at være ganske konkurrencedygtigt (og lettere) end hvis man fx valgte et færdigbygget DT Swiss ARC 1400-hjulsæt med 50 mm fælghøjde. Den maksimale ryttervægt er angivet til 130 kg, og garantien er på 900 dage. Det er en fin garanti.
RATCHET ELLER PAWLS
En frihjulsmekanisme kan bestå af en “ratchet” (en skralde) eller af “pawls” (paler eller fangklapper). Frihjulsmekanismen er den mekanisme, der gør, at pedalerne kan stå stille, mens cyklen stadig bevæger sig fremad, som når du triller ned ad bakke.
I et ratchet hub-system er der to tandede ringe, der interagerer med hinanden. Når du træder i pedalerne, griber tænderne fat i hinanden og overfører kraften til hjulet. Når du stopper med at træde, skiller tænderne sig fra hinanden, hvilket giver dig mulighed for at frihjule.
Fordelen ved et ratchet-system er, at det har en større overfladekontakt og flere kontaktpunkter mellem tænderne, hvilket giver en mere jævn, effektiv og hurtigere kraftoverførsel. Det er ofte mere holdbart og kræver mindre vedligeholdelse end traditionelle systemer.
DKBIKEs ratchet-frihjulsmekanisme har 36 kontaktpunkter, mens der er 6 paler i navet med keramiske lejer, og selvom sidstnævnte måske er en smule mere letløbende, anbefaler DKBIKE selv ratchet-systemet til de fleste kunder pga. holdbarhed og minimal vedligeholdelse.
Vores testhjul er da også udstyret med ratchet med keramiske lejer.
KØREOPLEVELSE
Hjulene kom sat op med Pirellis P Zero Race tubeless-dæk, bremseskiver og en 11-34 12-speed Shimano-kassette, som er tilkøb på DKBIKEs hjemmeside. Første indtryk er, at hjulene virkelig er lette og flotte. En vejning viser, at den lovede vægt på lige godt 1.300 gram faktisk holder. Navene kører perfekt, hjulene er helt lige, og finishen virker høj. Man har altid en god subjektiv fornemmelse af, at lette hjul accelererer hurtigere end tungere hjul. ”No shit Sherlock” … det gør de faktisk også objektivt, men fornemmelsen er mere udtalt end de objektive kendsgerninger. Min cykel er pludselig blevet over 300 gram lettere end med mine 62 mm DT Swiss-hjul, og det føles godt, når man skal op i fart ud af svingene eller accelerere op ad bakke. Hjulene forekommer absolut rigeligt stive.
Jeg har kørt nogle løb på hjulene, og på flad vej ved høj fart i let sidevind har jeg også en fornemmelse af, at sejleffekten er lidt mindre end med et 60-65 mm hjul, så man mister lidt fart, især ved yaw-vinkler på 15-20 grader. Til gengæld er de helt uproblematiske at styre i kraftig sidevind og er en drøm at accelerere op i fart ud af svingene. Til løb i dansk terræn vil jeg i reglen foretrække en fælg på mindst 50 mm, men kører man i mere bakket og bjergrigt terræn, forekommer 40-45 mm som den optimale fælghøjde.
Læs også: Velomore tester danske kulfiberhjul fra DKBIKE
Det er tydeligt at se, at mange ryttere i det professionelle felt er begyndt at køre med lidt lavere fælge igen, efter i nogle år at have sværget til de 60-65 mm høje fælge. I blandet terræn er lidt lavere fælge tilsyneladende det bedste kompromis mellem vægt, fart og stabilitet. Men hos DKBIKE kan man altså vælge, som man vil, og fx køre 40/50 mm eller 50/65, eller hvad der nu passer til ens kørestil og behov. 40 mm-hjulene er selvfølgelig de letteste, og det er et hjulsæt, som jeg personligt meget gerne ville tage med til La Marmotte eller et andet bjergløb. Med den forventede holdbarhed in mente er det også et hjulsæt, som der bør være mange uproblematiske træningskilometer i.
HOLDBARHED?
Netop holdbarheden er det selvfølgelig svært at sige noget om på et nyt hjulsæt, der stort set kun har kørt i tørvejr. Kvaliteten af lejer og pakninger viser sig først efter 6 til 12 måneder i al slags føre og vejr. Efter masser af beskidte kilometer og cykelvask finder man ud af, om et cykelnav ”æder” sine lejer. Derfor har Velomore også planer om at køre lidt vinterlandevej og gravelcykling hen over det næste halvår og så tjekke de keramiske lejer efter. Derefter vender vi tilbage med en opdatering.
Med en fornem garanti på 900 dage tror folkene bag DKBIKE i hvert fald på kvaliteten af deres produkt, og det er et godt udgangspunkt.
FACIT
DKBIKEs Feather-serie giver virkelig mulighed for at vælge et fremragende hjulsæt, der matcher eller overgår de dyrere mærkevarer, når det gælder vigtige parametre som vægt, stivhed og finish. Hjul som føromtalte Elite kan med kulfibereger matche prisen og endda underbyde vægten en smule. Men holdbarheden og lejekvaliteten er lidt et spørgsmålstegn – i hvert fald når man læser brugeranmeldelser på nettet.
Læs også: DKBIKE bliver ny hjulpartner på Velomore
Vi kunne måske godt ønske os muligheden for at vælge endnu bredere fælge (fx 32-34 mm ydre bredde og 23-25 mm indre bredde, som bl.a. amerikanske Reserve, Zipp og andre tilbyder), idet hjulene derved ville kunne tage endnu bredere landevejsdæk, og brede graveldæk ville sidde bedre på hjulene. Det forlyder, at DKBIKE arbejder på at tilbyde nye lette og brede hjul specifikt til gravel inden for kort tid. Men som letvægtshjul til max 28 mm dæk er Feather-hjulene i topklasse.
INFO
Vurdering: 5/5.
Vægt: 1.314 gram.
Pris: 9.995 kr.
Velo+ pris: 9.195 kr.
Mere info: www.DKBIKE.dk