19.10.2023
Jeppe Bramming

Velomore tester kinesiske kulfiberhjul fra Elite Drive

Vi havde ikke hørt om Elite Drive før, men da vores skribent stod og manglede et par nye hjul på budget, blev hans nysgerrighed pirret og et par kinahjul røg i den virtuelle indkøbskurv.

Vi har alle prøvet det: man går med drømme om at opgradere sine hjul og begynder at sondere terrænet. Enten fordi de gamle er slidt ned, eller fordi man har overbevist sig selv om, at 300 – 400 gram lettere hjul og lidt højere profil (endelig) kan sikre én sejren i skiltespurten.

Man starter med alle the usual suspects – Bontrager, Fulcrum, Zipp, DT Swiss, Mavic – og med beskedne specifikationskrav, men hurtigt sidder man og savler over topmodeller, og fantaserer om eksotiske kulfiber-eger og keramiske-lejer. Af og til får man rystet de tanker af sig, og vender tilbage til den mere fornuftige, og prisvenlige, ende af bassinet. Der går dog sjældent længe, før man igen smider al fornuft overbord, og prøver at retfærdiggøre et hjulkøb i 30.000+ klassen.

Der er dog en anden vej at gå, end med de gængse mærker. Tør man kigge mod øst, og give slip på sin forudindtagede holdning til kinesisk fremstillede cykeldele, kan man få sine lirens-fantasier opfyldt, uden at det fører til økonomisk ruin. Hemmeligheden er, at man køber direkte fra producenten, og desuden undgår at skulle betale for navnet.

Men der er en nagende tvivl, der ofte følger overvejelserne omkring køb af kinesiske hjul: Er kvaliteten til at stole på? Vil hjulene se godt ud, når de kommer ud af æsken, for så at falde fra hinanden, så snart de bliver udsat for lidt dansk efterårsvejr?

Der var kun én måde at få det opklaret: vi måtte købe et par, og teste varen på egen krop og cykel. Efter lidt research endte vi med at vælge et sæt hjul fra det kinesiske mærke Elite. Som andre af de kinesiske producenter, leverer Elite kulfiberdele til etablerede europæiske cykelmærker, og sælger diverse kulfiberdele, såsom cykelstel og hjul, under eget navn.  

Vi gik med et hjulsæt fra deres ”Drive” topserie (de har også modelrækken ”Marvel”, hvis pris og specifikationer ligger lavere) for at undersøge, hvor langt kinesiske hjul er kommet. Og på papiret er de kommet langt: kulfiberfælge, kulfibereger, keramiske kuglelejer og smukke, CNC-fræsede alu-nav for 1.189 dollars, eller godt og vel 8.300 kr. for et hjulsæt. Vi gik med skivebremsemodellen 40D, der med sine 40 mm høje fælge ville give et godt kompromis mellem god aerodynamik og lav vægt. Blot 1.260 gram for det samlede hjulsæt, rent faktisk. Med en intern fælgbredde på 21 mm (ekstern bredde: 28 mm) er fælgene med på noderne, og klar til arbejde godt sammen med moderne dækstørrelser såsom 25, 28 og 30 mm.

Lige ud af æsken imponerer hjulene. Marmoreringen i fælgens yderste lag kulfiber giver en smuk, changerende effekt, og i direkte sollys kan man få lang tid til at gå med bare at stirre på fælgene. Også kulfiberegerne imponerer med et underspillet sort look, som står godt i kontrast til de skinnende alu-nav. Synes man, at navene er en tand for højtråbende, eller foretrækker man måske et mindre rengørings-krævende nav, kan de bestilles i matsort, hvis man foretrækker. Logofarven kan også justeres efter personlig smag, her er valgmulighederne sølv eller sort.

Hjulene er fra fabrikken klargjort til tubeless kørsel, så fælgbunden er lukket hermetisk af, og tubeless ventiler er installeret. Jeg har dog ikke taget springet ud i tubeless endnu, så ventilerne blev afmonteret, og gemt til en anden god gang.  Derudover fik man en æske med 3 ekstra kulfibereger, hvis man skulle være så uheldig at knække en af dem. En betænksom detalje. 

I hånden spandt hjulene snorlige, og køkkenvægten afslørede, at de påståede 1.260 gram ikke var grebet ud af den blå luft. Faktisk målte vi vores sæt til 1.255 gram på køkkenbordet. En god, rund fælgkant gjorde dækinstallationen ubesværet, og alt i alt gjorde hjulsættet hvad det kunne for at levere et godt førstehåndsindtryk. Intet sted fik man fornemmelsen af, at der var sparet.

På landevejen

Ude på landevejen levede hjulene i den grad også op til forventningerne: den lave vægt gør accelerationer til en leg, og trods vægten og den forholdsvist beskedne fælgdybde, holder de farten overraskende godt. Jeg noterede mig i hvert tilfælde, at min gennemsnitlige ”marchhastighed” var steget med et par kilometer. Om de keramiske S&S kuglelejer har bidraget til det, kan jeg ikke sige med sikkerhed, men de ruller i hvert tilfælde godt, og det er rart at vide, at de med regelmæssig vedligeholdelse kan holde hele hjulets levetid.

Læs også: Velomore tester Argon 18 Krypton Pro

Navet er af den mere højtråbende type, uden at være helt Chris King ”her kommer jeg”-agtigt. Det er jo en smagssag, men personligt fandt jeg det ikke generende, og jeg lærte hurtig at bruge lyden til min fordel: hver gang du nærmer dig andre cyklister bagfra, stopper du bare med at træde rundt i et par sekunder, så trækker de til side af sig selv. Genialt.

Læs også: Velomore tester danske kulfiberhjul fra DKBike

På en tur til Stelvio i Italien fik vi mulighed for at teste hjulenes evner på skrappe stigninger, og der kom den lave vægt virkelig til sin ret. Den ubesværede accelerationsevne, som vi havde registreret under hjemlige himmelstrøg, virkede endnu mere tydelig på strækninger med tocifrede stigningsprocenter, og det var skønt at have fornemmelsen af, at hjulene rykkede med det samme, hvis du skulle få lyst til at prøve dig med et udbrud. Følelsen af, ikke at blive ”bremset” af et tungt hjulsæt er penge værd i sig selv. Kulfiberegernes stivhed gjorde kraftoverførslen meget direkte, og du havde aldrig fornemmelsen af, at der gik watt til spilde nogen steder. Det er rart både hvis du er et watt-monster i dit livs form, eller hvis du skulle have forvildet dig ud et bjergterræn på kanten af, hvad din sparsomme kondition kan kapere.

Den italienske asfalt af svingende kvalitet gav os desuden mulighed for at teste hjulenes holdbarhed, og også her kunne vi konstatere, at Drive 40D hjulsættet tog imod de hug det blev tildelt uden protester. Vi bombede nedad både Stelvio og Gavia stigningerne uden så meget som et eneste knirk. Kulfiberegerne holdt fælgen i et snorlige jerngreb uanset hvad vi smed dem ud i, og selvom de velsigner hjulet med høj stivhed, er det ikke på bekostning af komforten. Iklædt et sæt 25’ere og med et dæktryk på 6 bar var de fint i stand til at filtrere rystelser fra asfalten bort.

Facit

Efter godt 4 måneders kørsel er konklusionen, at kinesiske hjul så absolut er en overvejelse værd, hvis du går i tanker om en opgradering. Du får meget lir for pengene, og byggekvaliteten lader intet tilbage at ønske. Vi har testet 40D’erne i flere forskellige typer terræn og i al slags vejr, og de står stadig snorlige. Er du på budget, eller tjener en almindelig løn der ikke kan følge med inflation og de stigende priser på cykeludstyr, er hjulene fra Elite Drive bestemt værd at smide penge efter.

Er du blevet fristet? Så kan du som abonnent på Velomore spare 15% på alle hjul fra Drive, når du bruger koden Velomore ved check ud. Du sparer dermed 3 gange abonnementsprisen.

Info

Vurdering: 4/5
Pris: 8.300 kr.
Mere info: www.cyclehub.dk