Velomore tester Lezyne Dual Insert Kit
Det er rart at have værktøj med på cyklen til de mest basale reparationer on the go og med Lezyne Dual Insert Kit slipper du for at fylde lommerne eller medbringe en ekstra taske.
Én af de helt store diller inden for de sidste par år har været opbevaring af grej på cyklen. I stedet for rygsække, saddeltasker etc., vil de fleste gerne opbevare værktøj og reservedele diskret på cyklen, uden at det fylder for meget. Lezynes nye værktøj byder på masser af bits og tubeless værktøj, og så gemmer det sig i dit styr.
Opbevaring af værktøj i styrenderne er ikke nogen ny opfindelse, og flere har lanceret produkter til netop det formål, men med varierende success. Hvorfor er det så smart at opbevare ting i dit styr? For det første er der plads, men ikke særlig meget. Derfor er producenterne nødt til at være smarte og tænke sig om. Når du har gemt tingene i styret har du det altid med, og der er ikke risiko for, at du glemmer det derhjemme. Det er også nemt tilgængeligt i styret, og man trækker det bare ud, hvis behovet dukker op.
Gennemtænkt design
Lezyne er også hoppet med på vognen med deres Dual Insert Kit, og ved første blik virker det til, at de har tænkt sig ret meget om, inden de lancerede produktet. For det første kan du vælge flere forskellige versioner med varierende længder. Det betyder bl.a., at nogle af dem fx kan monteres i racer- eller gravelstyr. Værktøjsdelen fås i small, medium og large, hvoraf den mindste er 80 mm lang og large er 129 mm lang. Tubelessdelen er 83 mm i alle sæt. Deres indhold kan ses i oversigten herunder.
Det virker måske banalt, men der hvor sættet virkelig skiller sig ud, er på monteringsdelen. Styr har nemlig ikke altid den samme indre diameter, og derfor kan det være svært at få værktøjet til hverken at sidde for løst eller for stramt. Det har Lezyne løst ved at tilbyde 3 forskellige gummiringe, som sættes rundt om værktøjet og holder det forsvarligt på plads. Så næsten uanset hvilket styr du har, kan du tilpasse det via gummiringene. Det gør monteringen super nem og alle kan få et godt resultat.
Læs også: Velomore tester den nye Specialized S-Works Prevail 3
Da jeg monterede værktøjet i styret synes jeg, at det sad en kende for stramt. Derfor smurte jeg lidt Vaseline på gummiringene, og så passede det helt perfekt. Hvis du overvejer det samme må du endelig ikke bruge almindelig cykelfedt, da det kan nedbryde gummiet.
I brug
Jeg testede sættet til mountainbike, og havde derfor fået large modellen. Det byder på alle de bits som man kan få brug for: 2-10 mm unbrako, Torx 10, 25 og 30 samt Philips. Selve værktøjet er lavet i aluminium og kvaliteten er virkelig i top. Det er rigtig lækkert udført, og det hele spiller bare. Lezyne har lavet et simpelt design, som bare virker i den virkelige verden. Bitsne sidder i udskæringer, og bliver holdt fast af små gummiringe.
Læs også:
I toppen er bithovedet, som kan drejes 180 grader. Ideen er, at man bruger det som en L-formet nøgle. I praksis fungerede det godt, og jeg oplevede ikke, at der ikke var nogen bolte eller steder, som jeg ikke kunne nå. Med bithovedet vinklet 90 grader kunne der ligges nogle kræfter i, hvis det var påkrævet. Værktøjet er nemt at trække ud af styret, da der i styrenden er en smal rille, som fingerspidserne kan få fat i.
Historien gentager sig for tubeless værktøjet. Her er kvaliteten endnu en gang i top, og en gennemtestet løsning med tubeless ”strenge” som kan stoppes i hullet i dækket. Lezyne har endda været så smarte at smide en lille simpel vejledning på siden af værktøjet. Når værktøjet trækkes ud er strenge og spidsen gemt i hulrummet.
Det tages let ud ved at skrue toppen af, vende den op og skrue den på igen. Så har man et godt langt håndtag til at hjælpe med lapningen. Selve spidsen af værktøjet fungerede godt, og da vi havde en enkelt punktering var det meget nemt at få lappet dækket på kort tid og komme videre i skoven.
Facit
Hvis du savner en smart måde til altid at have værktøj og tubelessværktøj med i skoven eller på vejen, er det her kit fra Lezyne en genial løsning. Kvaliteten og designet er i top, og monteringen fungerer virkelig godt i praksis.
Læs også: Velomore tester Scott Spark
Du kan få alle de bits som du har brug for, og der er nok ikke noget på din cykel, som du ikke kan stramme eller løsne med det her kit. Samtidig virker tubelessdelen også upåklageligt, og giver hurtigt hjælp, hvis uheldet er ude. Til priser mellem cirka 450 og 600 kr. vil jeg mene, at det næsten er et røverkøb, og det sparer dig for mange fremtidige hovedpiner, hvis du får en defekt eller punktering. Derfor er det heller ikke svært at give det topkarakter.
Info
Vurdering: 5/5
Størrelser: S – L.
Pris: Cirka 450-600 kr.
Mere info: www.lezyne.com