
Velomore tester Scott Spark RC World Cup EVO AXS
5 år undervejs fra ide til færdig cykel for den nye Scott Spark RC, som bl.a. byder på skjult bagdæmper og mere vandring.
Vi har testet den nye Scott Spark RC World Cup EVO AXS, som har været på tegnebrættet i mere end 5 år. Den er rigtig spændende på utrolig mange punkter, blandt andet med en ny ramme med skjult bagdæmper, mere vandring, moderne geometri og meget meget mere.
ET PARADIMESKIFTE?
Den nye Scott Spark har fået et gevaldigt facelift i 2022 og den helt store nyhed er, at bagdæmperen er blevet skjult i rammen, samtidigt med, at vandringen på cyklen er blevet øget fra 100 mm til 120 mm både foran og bagpå. Så hvem er cyklen nu til? Den er stadig lavet til fuldstændig det samme: nemlig at køre ræs på, hvilket Nino allerede har demonstreret – eller det er RC modellerne i hvert fald. Den regulere Spark betegnes nu som en Trailbike med 130 mm vandring foran og 120 mm bagpå. Scott siger selv, at det er på grund af den stigende tekniske sværhedsgrad i XC og XCO løbene og det giver utrolig god mening, når man ser på, hvad rytterne bliver udsat for. De skal nærmest takle ruter som for 10-15 år siden var lavet til downhill.

Men er 120 mm så ikke er for meget gyngehest? Både ja og nej, for den ekstra vandring kræver til gengæld, at man er aktiv på Scotts patenterede Twinlock som de fleste kender. Den har stadigvæk de 3 velkendte funktioner som Scott kalder for Decent, Trail og Locked. Trail gør, at affjedringen bliver låst til 80 mm vandring og bliver mere progressiv, og i Locked er den stort set låst. Så når man bevæger sig rundt på sporet er det vigtigt, at man bruger Twinlocken, så man ikke kører flade stigninger i Decent, og at man ikke bruger Locked på sine nedkørsler, for så kommer cyklen til at arbejde imod dig. Men husker du at bruge Twinlocken, hvilket er et spørgsmål om tilvænning, så belønner cyklen dig virkelig også.

120 mm vandring lyder af meget for hardcore XC ryttere, men det er helt fantastisk at køre med på tekniske sektioner og nedkørsler, hvilket der bliver flere og flere af. Derudover henvender Scott Spark sig nu også en hel del mere til den almindelige motionsrytter, da den er blevet langt sjovere og mere tillidsvækkende.

Den model som vi har testet er modellen lige under topmodellen og har som sagt 120 mm vandring, dropperpost, 2.4 Wide Trail dæk for og bag. I den opsætning vejer cyklen kun 10,4 kg. hvilket må siges at være utrolig let.
DEN NYE RAMME
Eftersom bagdæmperen nu er en integreret del af rammen giver det en lidt anden tilgang til opsætning og service af dæmperen. Men det er egentlig ikke så svært, idet Scott allerede har tænkt over tingene. Det er nemlig ganske enkelt at åbne en lem, som ikke kræver værktøj, i bunden af rammen. Det giver dig fuld adgang til dæmperen, lufttryk og rebound, når du skal sætte dæmperen op til din vægt og kørestil. Udvendig på rammen er der en gasmåler og når dæmperen skal ud i forbindelse med service, er det ligeledes nemt at fjerne en lille gummilem, løsne den øverste møtrik og så tage dæmperen af.

Kabelføringen gennem headsettet er både meget strømlinet og ser utrolig enkelt og fedt ud, men når man skal servicere det, er det noget bøvl og man er nødt til at benytte det originale headset, da der ikke er lavet huller til kabelføring i rammen. Det kunne Scott efter vores mening godt have gjort klar til, for dem som vil makke i cyklen derhjemme og smide nyt styr eller frempind på. Headsettet har dog en rigtig fed feature som lader dig ændre geometrien ved at ændre kronrørsvinkel med 0.5 grader, blot ved at dreje det 180 grader

Både Spark RC og den almindelige Spark benytter samme ramme. Det er muligt ved hjælp af headsettet som vendes, hvilket giver en smule mere slack kronrørsvinkel sammenholdt med den længere forgaffel på 130 mm. Det betyder i princippet, at du har 2-i-1 cykel, men det kræver 2 forgafler.

Noget af det jeg synes er det allerfedeste ved den nye Spark RC ramme, er at Scott har formået at lave en pakke som kan utro- lig meget, og derfor næsten dækker flere cykler på én gang. Den er let nok med kun 10,4 kg til at køre cross country løb på, og den har vandring nok og geometri, til at du kan bruge den til downcountry og trail, samt lange dagsture. Jeg har sågar brugt den til en afdeling af Trailcup Danmark, hvor normen ellers er 140+ mm vandring.
VIGTIGSTE GEOMETRI TAL FOR EN STR. L.
• Akselafstand: 1190 mm
• Kronrørsvinkel: 67,2 grader • Sadelrørsvinkel: 76,6 grader • Reach: 471 mm
SCOTT SPARK RC EVO AXS WORLD CUP
Den model vi har haft til test er modellen lige under topmodellen og er speccet med den lette HMX ramme, Silverton 1.0S hjul på kun 1340 gram med Tyrewiz, og Maxxis Rekon Race 2.4WT dæk. SRAM X01 AXS geargruppe, Silverton styr og frempind kombo, Shimano XTR bremser og Fox Transfer SL dropperpost. Alt sammen til en super let pakke på cirka 10.4 kg, hvilket er ret imponerende, når man tænker på, at Scott har været modige nok til at smide 2.4WT dæk på.

STIGNINGER
På grund af Twinlocken og den super lave vægt, særligt på den model vi har testet, var cyklen super hurtig på de fleste opkørsler. Syncros Silverton 1.0S hjulenes vægt på kun 1.340 gram betød, at cyklen føltes som en raket, når det gik opad.
2.4WT dæk virker måske som overkill på en cross country raket og det kan det måske også godt være på flade opkørsler, men når terrænet bliver rigtig teknisk, er det virkelig fedt med de brede dæk, som sammenholdt med lavt dæktryk giver suverænt greb. På nedkørsler og andre tek- niske sektioner kommer de virkelig også til deres ret.

Affjedringen fra Rockshox er super blød i toppen af vandringen og gør, at Sparken suger sig til underlaget og holder grebet hele vejen til toppen eller til bunden, selv med masser af rødder og sten. Jeg blev virkelig vild med SID Ultimate forgafflen under testen af Scott Sparken, og er glad for at de har speccet Sparken med den, frem for en Fox 34 Stepcast.
Læs også: Velomore tester Crankbrothers Egg Beather 3
NEDKØRSLER
Jeg har været inde på det, men hold da op, hvor er den nye Scott Spark bare vanvittig sjov på nedkørslerne, hvor den nu føles mere som en downcountry eller mini trailbike som man kan lege på. Både på tekniske snævre nedkørsler, eller hurtige flowspor med store drops og hop, så kan den bare det hele og jeg tog mig selv i at loope nedkørslerne igen og igen på mit lokale spor, da jeg lige skulle se, hvor langt jeg kunne presse mig selv og cyklen – det var en fornøjelse og det er en mountainbike som er særdeles tillidsvækkende.

Affjedringen er ret blød i Decent mode og havde jeg haft cyklen i en længere periode var jeg nok begyndt at lege med tokens for at få affjedringen, særligt bagpå, til at blive en smule mere progressiv. Den var dog yderst behagelig og jeg oplevede ikke nogle voldsomme episoder, hvor bagdæmperen bare klaskede i bund. Det skulle udelukkende være for at få mere power ud af cyklen i fx. et XC løb. Affjedringen var dejlig sensitiv hen over gentagende hurtige små anslag fra underlaget hvilket var rart, når der var mange rødder og lignende.
FACIT
Den nye Scott Spark giver en fremrangende køreoplevelse, og specielt på nedkørslerne var cyklen helt fantastisk. Derudover kan man sagtens bruge cyklen i flere situ- ationer end blot cross country race. Den er helt ideel til både downcountry og endda trailriding med sine 120 mm og slacke geometri og så er det hands down den sjoveste “cross country” cykel jeg nogensinde har prøvet Twinlocken skal man vende sig til, og jeg glemte flere gange at slå den fra på nedkørsler og samtidigt at bruge den på en opkørslerne. Derfor er det både godt og skidt at den findes, men sådan er det jo med alle lockouts.

Alle kabler føres igennem headsettet, hvilket både er godt og skidt. Der er nemlig ikke de store muligheder for at ændre på cockpittet og du kan ikke vælge at føre kablerne gennem siden af headtuben da der simpelthen ikke er lavet huller til det. Til gengæld ser det helt fantastisk strømlinet ud og kabler ses langt mindre. Prisen ligger på 78.000 kroner for vores testcykel og selvom at det er mange penge får man utroligt meget pengene.
Læs også: Velomore tester Cannondale Scalpel HI Hi-MOD 1
