Velomore tester Vittoria Corsa N.EXT
Italienske Vittoria laver nogle af verdens bedste specialdæk. Med det nye Corsa N.EXT er den eksplicitte målsætning at konkurrere med de bedste allroundere som Continental Grand Prix 5000 og Schwalbe Pro One.
Vittoria har længe manglet et dæk mellem de eksklusive Corsa-modeller med bomuldssider og den billige Rubino-serie. Det er her konkurrencen for alvor er skarp med navne som Continental, Schwalbe, Pirelli m.fl, som alle formår at levere ekstremt højtydende dæk til både træning og konkurrence.
Det nye Corsa N.EXT skal lukke det hul med et dæk, der i modsætning til Corsa-modellernes bomuldskarkasse og håndlimede gummiflade er bygget op omkring en 100tpi nylonkarkasse og vulkaniseret gummikøreflade. Dækket fås i både til dæk og slange og til tubeless i størrelser fra 24 mm til 34 mm.
Konkurrent til GP5000
Ifølge Vittorias produktchef Tomasso Cappella har man helt specifikt ønsket at udvikle et dæk, der er lige så godt eller bedre end de to tyske markedsledere Continental GP5000 og Schwalbe Pro One i forhold til de vigtigste parametre: vægt, rullemodstand, punkteringsresistens, vejgreb og komfort. Ifølge Vittorias egne test er det lykkedes så nogenlunde. Clincher-versionen af N.EXT er på linje med GP5000, når det gælder vægt, rullemodstand og vejgreb, og bedre eller meget bedre end GP5000 når det gælder punkteringsresistens og komfort. Tubeless-versionen er på linje med eller bedre end GP5000 og Schwalbe Pro One i alle parametre undtaget i rullemodstand, hvor Vittoria selv anerkender, at dækket ikke helt matcher det fremragende GP5000 S TR.
Uafhængige test
Men én ting er interne test. Hvad siger eksterne, uafhængige test? Er det nye italiener-dæk en reel udfordrer til de populære tyskere?
På websitet Bicyclerollingresistance.com, der go to websitet for alle, der interesserer sig for cykeldæk, har man naturligvis også testet det nye Vittoria-dæk. Og med pænt gode resultater.
Tubeless-versionen ligger med en vægt på 265 gram på linje med GP5000 og Pro One. Rullemodstanden er ganske rigtig lidt højere end både Schwalbes og især Continentals topdæk – ca. 4 watt per dæk ved 100 psi (6.9 bar) i sammenligning med GP5000, men kun en smule langsommere end fx Pirellis P Zero Velo Race TLR.
Vittoria-dækkets helt store force er ifølge bicyclerollingresistance.com dets punkteringsresistens og greb – vedhæftningsevne – ganske som Vittoria selv konstaterer. Resistensen mod punkteringer er især på grund af kraftigere karkasse og tykkere gummiflade højere end hos de to tyske konkurrenter og – i øvrigt – på linje med Pirelli P Zero Velo Race TLR, der får topkarakter.
Vedhæftningsevnen især i vådt føre beskriver bicyclerollingresistence.com som ”pretty much the best”.
På vejen
At lave det helt perfekte dæk er lidt som at løse cirklens kvadratur. Det er umuligt. De enkelte parametre vil altid modarbejde hinanden. Men netop derfor består målsætningen for de bedste allrounddæk, som de fleste vælger, i at minimere de svage sider mest muligt.
Læs også: Velomore tester Silca Tubeless sealant
Vittoria Corsa N.EXT lykkes rigtig godt med det projekt. Det testede 26 mm clincherdæk var meget let at montere og første tur på vejen gav indtryk af et letrullende og komfortabelt dæk med latexslanger pumpet op til 6 bar. Selvfølgelig får man med nylonkarkassen ikke et dæk, der former og deformerer sig så smidigt som et bomuldsdæk, men det kan de fleste leve med. Ellers er det bare at vælge et bredere dæk og sænke lufttrykket.
Der var ingen punkteringer i testperioden, som ellers bød på flere regnvejrsture, og hjemvendt fra turene kunne vi konstatere, at det også var meget småt med cuts og sten/flint i dækket. De gode regnvejrsegenskaber fortsætter med det solide og sikre greb, når man lægger cyklen ind i et vådt sving. Rillerne i siden er skabt til at deformere, så berøringsfladen med asfalten forbliver så stor som mulig, hvilket ud over gummiblandingen er essensen bag et cykeldæks egenskaber i sving. Mønsteret i et racerdæk er for lille til at betyde det samme som i et bildæk. For en rytter som undertegnede er det en meget vigtig egenskab at dækkene formidler grænserne for grebet, og det gør Corsa N.EXT.
Facit
Det nye Vittoria Corsa N.EXT er et glimrende dæk. Det er billigere end de fleste konkurrenter og på de vigtigste parametre er det på højde med de tætteste konkurrenter. Det er er fremragende allround dæk til træning og konkurrence. I tørvejr er nogle dæk hurtigere, men det kunne sagtens være det sæt dæk, jeg monterede på mine konkurrencehjul, hvis der er regn i vejrudsigten.
Læs også: Velomore tester den nye Canyon Ultimate CF SL8 Aero
Info
Vurdering: 4/5
Vejledende pris: 450 kr.
Vægt: 210 gram (700X26c)
Farve: Sort
Styrke: Greb, punkteringsresistens, vægt
Læs mere her: www.vittoria.com