Velomore tester WTB tubeless væske
Det var kun et spørgsmål om tid før de erfarne dæknørder fra WTB lancerede deres egen tubeless væske, og den skuffer bestemt ikke.
Det er ikke mange år siden at tubeless var en lille niche, hvor man kun havde få producenter at vælge fra, når der skulle købes dæk, tape og tubeless væske. Det har heldigvis ændret sig meget gennem de sidste par år, og nu er der mere end rigeligt at vælge imellem.
WTB (Wilderness Trail Bikes) er et amerikansk firma som i mange år har lavet dæk og sadler til alle discipliner. Ligesom så mange andre har de udvidet deres sortiment, og nu har de endelig lanceret deres egen tubeless væske.
Den klassiske opskrift
Opskriften på WTB’s tubeless væske er efterhånden en klassiker: latexbaseret og ammoniakfri. Det er de fleste væsker nu om dage, mens resten af ingredienslisten er en hemmelighed. Den syntetiske latex giver længere holdbarhed og ammoniak er vi vist alle sammen helst fri for. WTB har optimeret væsken til minus 9,4 grader. De har valgt den grænse, da de dermed kunne undgå at putte for meget ”frost væske” i opskriften og dermed præsterer væsken bedre i andre omgivelser. Det er heldigvis også sjældent, at det er så koldt i lille Danmark. WTB lover også, at væsken kan lappe huller op til 6 mm, hvilket er i den høje ende af skalaen.
Same same, but different
Det er altid lidt af en udfordring at teste tubelessvæsker, da bl.a. deres holdbarhed afhænger meget af omgivelser, kørselsmønster, opbevaring og meget andet. Derfor vil resultaterne altid variere fra rytter til rytter. Væsken blev testet i et par 29” carbonhjul med Vittoria Syerra Downcountry dæk, og først og fremmest var monteringen meget nem og uden problemer. Væsken er forholdsvis tynd sammenlignet med andre, så den kom hurtigt ud i alle dækkets afkroge og forseglede det hele. Jeg oplevede ingen mærkbar tryktab efter den første nat, og har ikke gjort det siden.
Læs også: Velomore tester WTB Vole
Jeg testede væsken fra sensommeren sidste år og til foråret i år. Jeg oplevede ikke de store punkteringer, men havde da en enkelt mellemstor punktering, som væsken på fineste vis fik lappet uden brug af ekstra lappegrej. Jeg opdagede stort set ikke punkteringen, og der fes hverken særlig meget luft eller væske ud af hullet inden det var stoppet til.
Læs også: Velomore tester Pirelli P Zero Race TLR Speedcore
Jeg har løbende kigget til væsken i dækket, og skiftede den ud efter cirka 5 måneder. Her var den stadig flydende, men der var blevet mindre og mindre af den, så det var tid til at skifte den ud. Enten kan man bare fylde noget mere væske i, eller også kan man fjerne det gamle og få en lille vægtbesparelse. Jeg valgte det sidste, ganske enkelt for at se, hvor svært det var at fjerne. Jeg kunne heldigvis konstatere, at jeg kunne fjerne næsten det hele med vand og en blød børste. Dermed er brugervenligheden i top.
Facit
Mit bekendtskab med WTB tubeless væske har været meget positivt, og jeg kan ikke finde på noget negativt at sige om den. Dens vigtigste opgave har været at lappe huller og holde sig flydende i mange måneder, og det mål er opfyldt til fulde og mere til. Jeg har efterhånden prøvet lidt forskellige tubeless væsker, og her er den klart over middel.
Du kan købe væsken i 4 forskellige størrelser, og prismæssigt ligger 473 ml på cirka 209 kr., hvilket er sammenligneligt med konkurrenterne.
Specifikationer
Vurdering: 4/5
Pris: 209 kr. 473 ml.
Info: www.wtb.com