10.05.2022
Lasse Klausen

Vittoria Syerra

Du har sikkert hørt udtrykket ”Downcountry” mountainbike før, som er en blanding mellem en XC- og en trail-mountainbike. Kategorien bliver mere og mere populær, og nu er dækproducenterne også kommet med på moden. Vi har kigget på Vittorias nye dæk, Syerra.

Syerra er Vittorias første dæk, som sigter imod downcountry segmentet. Det er en blanding imellem et XC- og Trail-dæk, og sigter imod at give en masse fart, samtidig med, at dækket også kan give masser af greb, når det hele bliver lidt kringlet.

Vittoria har smidt en masse teknologier i dækket, og det vil jeg ikke kede læserne for meget med. De har dog blandet 2 forskellige gummiblandinger til det midterste af dækket, og 2 blandinger i siderne. Det skulle give det et godt centergreb, og i siderne bidrage til mere robuste dæksider, som ikke punkterer så let. Der er selvfølgelig et centermønster, hvor knobberne er forholdsvis lave, og med lidt mellemrum. Det skulle bl.a. betyde, at rullemodstanden ikke er helt så forfærdelig. I siderne er knobberne lidt større for at give et godt greb rundt i sving mv. Syerra fås kun i en tubeless ready 29×2.4” version, og vejer 850 gram. Det er tæt på de 860 gram, som vores vægt viste.

Dækkene anbefales til for- og bagdæk, og blev monteret på et sæt 30 mm Bontrager hjul. Processen gik super let, og dækkene sluttede tæt med det samme uden de store dikkedarer.

De store sideknopper giver et godt greb i sving.
Centermønsteret er ret åbent, og gør nemt sig selv rent for mudder.

I skoven
Dækkene røg på en 2020 Trek Top Fuel, som er en klassisk downcountry mountainbike med 120/115 mm vandring og 30 mm hjulsæt. Altså den perfekte kandidat til at teste Syerra dækkene på. Dækkets mønster taget i betragtning, var det ikke så galt med en vægt på 850 gram, om end det ikke var i nærheden af et rigtigt XC-dæk på 6-700 gram. Jeg kom fra et par Vittoria Mezcal med en vægt på omkring 735 gram. Til trods for vægtforøgelsen vænnede jeg mig hurtigt til Syerra, og synes at de rullede rigtig fint. På ukomplicerede opkørsler fungerede dækkene fint, og greb godt ned i underlaget. De har det klart bedst med et semihårdt underlag, men var også ganske habile i lidt mudder. På tørre rødder og sten klarede de sig også godt, men hvis der var lidt fugtigt blev dækkene lidt mere udfordret, dog ikke mere end hvad der kunne forventes af dækmønstret.

På vej nedad var dækkene glimrende. De rullede hurtigt af sted, og greb rigtig godt fat i underlaget under styring og bremsning. Det samme oplevede jeg i sving og berms, hvor de ret store sideknobber greb godt fat i underlaget og gav masser af greb. Selv på de meget tørre og grusede spor oplevede jeg, at dækkene stadig stod godt imod.

Læs også: Rock Shox SID Ultimate SL

Uanset om der var fokus på op- eller nedkørsler synes jeg, at dækkene gjorde det godt, og de præsterede godt som et allround dæk. Der findes selvfølgelig dæk som ruller hurtigere eller som giver mere greb, men så går man også på kompromis med den ene eller anden ting. Her rammer Syerra godt midt imellem med dens fine rullemodstand og greb.

Jeg oplevede ingen punkteringer under testen og dækkene holdt stand gennem drilske rødder, rockgardens og lidt drops hist og her.

Facit
Syerra er en vellykket fusion mellem et XC- og traildæk. Det er et glimrende allround dæk med gode egenskaber, som gør det godt på tørre og hårde spor. Det er ikke det dæk som er lettest, eller som har mest greb, men det rammer en god balance midt imellem, og passer godt til downcountry kategorien, eller til dig, som gerne vil have lidt grovere dæk på din XC-ged.

Vurdering

Størrelser: 29×2,4”
Vægt: 850 gram
Pris: 539 kroner
Info: www.vittoria.com
Vurdering: 5