30.11.2023
https://velomore.dk/wp-content/uploads/2022/01/Velomore-logo_rund.png Jens Brahe Pedersen

Velomore tester SCOTT Scale RC Team Issue

SCOTT Scale RC er seneste generation af den efterhånden legendariske hardtail, der skal holde konkurrenterne i skak – og bag dig. 

SCOTT Scale RC har i årevis været blandt de førende og letteste hardtails på markedet. Inden hans mere konsekvente valg af en full-suspension, vandt Nino Schurter to World Cups på en Scale. 

I 2023 kommer rammen i tre varianter: en HMX-SL, HMX og HMF. Geometrien er den samme, men selve egenskaberne af kulfiberen er forskellig. Derfor vejer en HMX-SL ramme kun 847 gram, mens en HMF ramme vejer 1013 gram (iflg. SCOTT selv). Eller sagt på godt dansk: enten sindssyg let eller “kun” let. Selve rammens køregenskaber skulle være de samme: stivhed, geometri osv.. Der kræves bare mere materiale på de billigere varianter. 

JUSTERBAR OG AGGRESSIV GEOMETRI

Der er sket meget med geometrien for at imødekomme udviklingen indenfor XC. Rammen er blevet længere (længere reach), kronrøret mere tilbagelænet og sadelrørsvinklen stejlere. Dette, kombineret med en kort 70 mm frempind, giver en mere aggressiv geometri. 

Førhen har justerbar geometri været forbeholdt full-suspension cykler, hvor man kunne justere på baggaflen. Via et sindrigt system i kronrørets lejer, gør SCOTT det muligt at justere kronrørsvinklen med 0,6 grader i enten stejlere eller mere tilbagelænet retning. Det er således muligt at køre med en kronrørsvinkel på ned til 66,7 grader, hvilket er en af de mest slacke XC-vinkler på markedet. Er du mere konservativ, kan du også skrue den op til 67,9, hvilket stadig er ret tilbagelænet. Det er en simpel procedure og kræver ikke at du skal til at trække kablerne ud af hverken styr eller kronrør. 

OUT OF THE BOX

Noget af det første man opdager “out of the box” er de sænkede sadelstræbere, der giver en mindre trekant bagtil. Giant og Cannondale har gjort det samme og det giver principielt en mere komfortabel køreoplevelse. Kronrøret er massivt at se på og overrøret meget fladt og bredt. Der er et kraftigt slope på overrøret, hvilket sammen med den mindre baggaffel, bidrager til komforten.

Det integrerede cockpit med intern kabelføring giver et hurtigt og raceagtigt look til cyklen. SRAMs GRX Eagle AXS gearing bidrager til dette, ved fraværet af gearkabler. Om end det er aluminiumshjul, så er DT Swiss XR 1850 hjulene flotte at se på i deres finish og de matcher cyklen godt med dens grå lakering.

SRAM GRX kranksættet passer ligeledes godt til rammen. Schwalbes Racing Ralph/ Racing Ray i 2.35″ skinwall dæk spiller fint sammen med de brune nuancer på sadlen og er et kendt og gennemprøvet XC-koncept. Affjedringen består af en Rockshox SID SL Select RL gaffel med 100 mm vandring. Shimano XT8100-bremserne er en gennemprøvet model der både er let at indstille og lufte ud. 

Sidst, men ikke mindst, er det værd at nævne at sadel, cockpit og sadelpind er fra SCOTTs eget komponentbrand brand Syncros. Den testede Scale i str. L – med slanger i – vejede 10,3kg. 

PÅ SPORET

Ud ad indkørslen er det første man bemærker hvor let cyklen trædes op i fart. Helheden af en stiv ramme, et stift cockpit og nogle stive hjul giver en god kraftoverførsel. Låser man gaflen, har man i den grad en cykel med en potent spurt og punch til at komme op ad bakkerne. Vi snød på vægten og satte vores cykel op, tubeless af frygt for, ellers at skulle trække hjem fra de midtjyske spor, med utallige rødder og rockgardens.

Og netop på nedkørsler og bump bemærker man den fleksibilitet som baggaflen, kombineret med et relativt stejl slope og tubeless setup, giver. SID-gaflen arbejder fint og præcist og selvom Scale’n ikke kan konkurrere med en fullsuspension nedad, så giver den aggressive kronrørsvinkel og rammens compliance en god køreoplevelse. Til denne oplevelse bidrager især de slangeløse Schwalbedæk, der griber godt i det meste føre og samtidig er både lette og ruller godt. Det er et godt setup.

Jeg kørte nogle timede omgange på en af mine faste testrunder og der viste sig hurtigt et mønster: SCOTT’en accelerer fantastisk godt. Den er responsiv og man mærker energien bliver omdannet til fremdrift når man træder igennem. Både opad og ligeud flytter cyklen sig – især hvis underlaget er jævnt nok til at bruge lockout’en. Det er ikke den letteste hardtail vi har testet, men stivheden vejer op for dette.

I bløde sving og på jævne nedkørsler glider cyklen bare – dækkenes greb og kronrørsvinklen giver selvtillid. På stejle, tekniske nedkørsler svinger cyklen skarpt og præcist men jeg savner en dropperpost til at man kan positionere sig perfekt. 

Læs også: Velomore tester flaskeholder med værktøj fra Syncros

SRAM GRX AXS 1×12 gruppen fungerer upåklageligt. Den er nem at betjene og gearskiftene er præcise. Spredningen på gruppen er rigelig til danske forhold. Jeg er begejstret for kombinationen af Shimanos effektive-, modulerbare XT-bremser, der er nemme at servicere og SRAMs GRX AXS-gear der skifter præcist, men lader dig slippe for bøvlet med kabler. 

FACIT

SCOTT Scale RC Team Issue TR er en hurtig XC-cykel, der giver selvtillid gennem dens styreegenskaber og kraftoverførsel. Den er æstetisk flot pga. de integrerede løsninger med cockpit og trådløs gearing fra SRAM, som virkelig fungerer godt. For dem som ikke gider for meget bøvl og udgifter til vedligehold af både bremser, gearing og gaffel der skal smøres, er Scale RC Team Issue en overkommelig størrelse.

Læs også: Velomore tester SCOTT Tago Plus

Pga. inflation og COVID-pandemien har priserne på cykelmarkedet generelt taget et spring opad. Spark RC’en matcher derfor konkurrenterne, men til prisen kunne vi godt savne især en dropperpost, der ville give den et kæmpe boost i alsidighed og “fun-factor”. Når det er sagt, så er Scale RC Team Issue en fed, velkørende mountainbike der vil kunne tilfredsstille de flestes behov. 

INFO

Vurdering: 4/5.
Pris: 37.999.
Vægt: 10,3kg
Mere info: www.scott-sports.com